Foto: inglo/canva

Om Mora församling

Mora församling är en församling i Norra Dalarnas kontrakt i Västerås stift. Församlingen omfattar hela Mora kommun i Dalarnas län. här kan du läsa om; beslut, lediga jobb, verksamhetsråd, medlemskap, kristen tro, samarbete, internationellt arbete, personuppgifter GDPR

Beslutsvägar, lediga jobb

En klubba ligger på en psalmbok på bordet.

Förtroendevalda - information, protokoll och antagna styrdokument

Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som styrs av förtroendevalda tillsammans med biskopar, präster och diakoner. Här kan du ta del av Mora församlings beslut.

Lediga jobb, utbildningar, yrken och titlar för Svenska kyrkan

Den som arbetar i Svenska kyrkan har chansen att arbeta för något hen tror på. Vi är alltid öppna för att få kontakt med nya drivna människor som vill ingå i vårt arbetslag!

Om svenska kyrkan, kristen tro och medlemskap

En kyrka vid vattnet reflekteras i den stilla vattenytan.

Om Svenska kyrkan

Svenska kyrkan är Sveriges största kristna trossamfund. Här läser du om vad Svenska kyrkan står för och här hittar du fakta och kontaktuppgifter.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Kvinna på huk framför flicka i en kyrka.

Utträde ur Svenska kyrkan

Som medlem är du viktig och du bidrar på olika sätt till kyrkans liv och verksamhet. Här får du veta hur avslutar ditt medlemskap. Att gå ur kyrkan kostar ingenting.

Samarbete, Gemenskap, Mission

man står framför mora kyrka och ler medans han pekar med hela handen mot kyrkan

Mora Diakoni AB (svb)

Arbetsintegrerat socialt företag, ASF Mora församling

Solen lyser upp ett litet kors i trä. En jordglob i bakgrunden.

Svenska kyrkans internationella arbete

Vi är en del av något större - hela världen. ACT Svenska kyrkan är organisationen för arbete i utvecklingsländer. Svenska kyrkan i utlandet har församlingar på omkring 31 orter runt om i världen. Vill du vara delaktig i församlingens internationella grupp?

gult hänglås med bokstäverna GDPR i mitten av EU stjärnringen, blå bakgrund

Personuppgifter (GDPR)

Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har. Mora församling ansvarar för hanteringen av dina personuppgifter.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.