Lysande hjärta av moln med texten Jesus är svaret för vår värld

Carina Samuelson: ”Jesus är svaret för vår värld”

I senaste numret av tidningen ”Näset” kan du läsa flera texter om hopp. Här är Carina Samuelsons.

Vad tänker du på när du hör ordet hopp och vad får dig att känna trygghet och framtidstro? Är det att läsa en bra bok, att titta på en mysig film med någon du tycker om eller att vara med familjen? Är det kanske att uppleva hur livet kommer nära, att hoppet om en ljus framtid ger dig mod och stressen minskar när du är ute i naturen?

Någon har sagt att hoppet är livsviktigt och gör livet värt att leva. Det ger oss mod att hantera oro och är ångestens motpol. Det ger oss tro på att det goda är starkare än det onda. Att hoppas är också att kunna försona sig med sitt liv. Kunna förlåta sig själv och acceptera det liv som blev vårt. Kanske är det avsaknaden av hopp och tro på framtiden som gör att vi mår så dåligt ibland. Kanske är det avsaknad av att ha en fast grund att stå på som gör att vi förlorar vårt hopp när livet inte blir som vi har tänkt oss?

Jesus är svaret för vår värld i dag! Har du hört det här påstående förut? På 80-talet, när jag var ung, var jag med i en ungdomskör och vi sjöng: ”Jesus, han är svaret för vår värld i dag, och han har makt att göra under än i dag”. Jag har mött människor som lite ironiskt har sagt: om Jesus är svaret, vad är då frågan?

Jag tycker att frågan är given när jag ser ut över vår värld i dag: Vad är det världen behöver? 

Jesus kom för att ge världen tro och hopp. Han talade om att i det djupaste mörker finns det ljus. Där det inte ser ut att finnas någon väg ut ur sorg och hopplöshet har Gud ändå en väg. Jesus sa: ”Jag är vägen, sanningen och livet och – jag är världens ljus”. Jesus talar om att vi ska älska vår nästa, behandla andra som vi själva vill bli behandlade. Jesu liv, död och uppståndelse visar att det som är omöjligt för dig och mig är möjligt för Gud.

Mitt i en orolig värld får vi förlita oss på att det goda ska segra. Vi kan inte förändra hela världen, vi får börja där vi lever och med Guds hjälp kan vi bygga våra liv på fast grund, en kristen tro. Goda värderingar märks i en människas ord och handlingar. När vi vågar lägga våra liv i Guds händer kan vi känna hopp och tillit till livet och framtiden.  

Här får du texten till sången jag sjöng i ungdomskören. Den andas hopp än i dag:

Jesus han är svaret

Kör: Jesus, han är svaret för vår värld i dag, och han har makt att göra under än i dag. 

1. Om du bär på frågor som du ej har svaret på, missmod hotar gripa dej, och ingen hjälp du får. Minnen du vill glömma ger dej ångest i din själ. Men en sak vill jag säga: Jesus gör allt väl.

2. Om du har bekymmer som ingen ro dej ger, himlen är så mörk och grå, och ingen sol du ser. Kanhända du ej vet det, men Guds ord är alltid sant. Och allt som han har lovat håller också han.

”Jag vill ge dig en framtid och ett hopp” 

Jeremia 29:11

Carina Samuelson, församlingspedagog