Man sträcker ut händerna och tittar mot solnedgången
Foto: Unsplash

Jim Tullgren: ”Att leva här och nu – men planera för framtiden”

Jim Tullgren, kyrkoherde Näsets pastorat, skriver om målet att inte ständigt vara på väg.

Här och nu.

Under hösten och vintern har jag övat mig i att leva här och nu. Flera gånger har jag sagt till mig själv att vara närvarande i nuet. Det är här och nu som gäller. Målet är att inte ständigt “vara på väg”.

Tar gärna ut glädje i förskott

Trots det tar jag gärna ut glädje i förskott. Jag kan känna mig som en motsägelse. Ofta tänker jag att vi kan sjunga psalm 198 innan våren har anlänt:

Likt vårdagssol i morgonglöd gick Jesus fram ur natt och död till liv förutan like.

Därför, så länge världen står,

det efter vinter kommer vår

också i andens rike.

Porträtt av Jim Tullgren, kyrkoherde Näsets pastorat
Jim Tullgren.

Jag vill sjunga om våren innan den är här, ta ut glädjen i förskott. När jag ska göra något på semestern vill jag glädja mig innan semestern har börjat. Om något oförutsett inträffar så att semestern blir inställd har jag trots allt haft en viss glädje av den ändå. Det kan ingen ta ifrån mig.

Försiktigt hopp

Jag väljer att tro att det finns ett liv som väntar på mig efter att mitt liv tagit slut. Jag hoppas att Jesu uppståndelse också ska gälla mig. Att jag ska få följa in i evigheten. Detta försiktiga hopp har jag redan i dag, inte som en flykt från verkligheten utan som en ömtålig blomma som jag bär innanför kavajen.

Jag vill leva här och nu men jag vill också ha ett hopp om framtiden hos Jesus.
En vemodigt vacker psalm är 205:

Vila i din väntan. Stilla mötet sker.

All din stora längtan Herren hör och ser.

Våga vänta tryggt: snart har dagen grytt.

Våren visar vägen: Gud gör allting nytt.

Genom din ångest, när allt är svårt,

delar Gud din smärta och all din gråt.

Församlingarna Höllviken och Skanör-Falsterbo har blivit ett pastorat. Vi har
gemensam ekonomi, fastighetshantering, administration, kommunikation, kyrkoherde och kyrkoråd. Nytt men ändå inte. Alla de vanliga uppgifterna är desamma i den nya organisationen: gudstjänster, själavård, dop, vigslar, konfirmander, begravningsgudstjänster, körer, barnverksamhet, ungdomsverksamhet, diakoni med mera. Det är organisationen som har förändrats.

I detta nya gäller det att ha blicken fäst på det viktiga: uppdraget att vara en församling i Svenska kyrkan – inte hur vi är organiserade. Det som är viktigast är att vi tillsammans med församlingsborna och Guds ande gestaltar ett livaktigt församlingsliv i hela pastoratet. Jag skriver tillsammans eftersom detta måste ske i gemenskap med församlingsborna. Församlingarna tillhandahåller inte religiös underhållning som kan avnjutas utan det är något som sker och levs tillsammans.

Här och nu är vi kristna och lever tillsammans. Här och nu i Näsets pastorat under 2023. Vi planerar för framtiden men lever här och nu.

Fotnot: Detta är en personlig text och åsikterna är skribentens egna.