nyckel i tjärad kyrkportdörr med medeltida lås
Foto: Görel RM

Bli kyrkfadder!

Kan du hjälpa till att öppna eller stänga kyrkan i din socken? Många vill besöka socknens kyrka - av nyfikenhet, kulturintresse eller för att få en stilla stund och kanske tända ett ljus. Tyvärr kan de inte längre stå öppna dygnet runt, och om klockarna skulle öppna och stänga 25 kyrkor skulle de inte hinna så mycket mer om dagarna. Vill du vara med och hjälpa till? Kanske nån dag i veckan, eller en fast vecka? Vi kommer överens i gruppen kring socknen om vem som har ansvar när, utifrån önskemål. Målet är att alla kyrkor på norra Gotland ska vara öppna minst kl 9-17 15 maj-15 september. Det kan alltså funka att öppna kl 7-20.30 t.ex också. Varje dag gör skillnad! Hör av dig till församlingsansvarig eller fyll i formuläret. DU behövs!