Foto: FLM/A.Riveros

Maria Ruth Sanabria attackerad- försvarar mänskliga rättigheter i Colombia

På kvällen den 22 maj besköts den bil som Maria Ruth satt i, av gevärseld. Hon klarade sig oskadd tack vare de livvakter som fanns med – som konsekvens av de återkommande hot och mordförsök hon utsatts för under sitt liv – ett liv hon ägnat åt försvaret av mänskliga rättigheter. Ett arbete som stöds av Svenska kyrkan.

År 2016 fick Maria Ruth Sanabria pris för detta arbete till försvar för mänskliga rättigheter. Priset delas ut i Colombia av Svenska kyrkan och Diakonia med stöd av den svenska regeringen, till individer och organisationer. Med anledning av priset besökte Maria Ruth Sverige förra året - tillsammans med de andra pristagarna. Hon hade bland annat möten med riksdagen, utrikesdepartementet, Sida, svenska organisationer och Sveriges Ärkebiskop Antje Jackelén.

Syftet med resan var att uppmärksamma den allvarliga situationen för människorättsförsvarare i Colombia och tala om vikten av det svenska stödet till fredsprocessen och demokratiarbetet i Colombia. Ett stöd som är alltmer viktigt.

Enligt den senaste rapporten från organisationen Somos Defensores mördades 106 sociala ledare och människorättsförsvarare under 2017 i Colombia. Denna situation är ett allvarligt hot mot möjligheterna att skapa en hållbar fred och ett demokratiskt samhälle i Colombia.

Ägnat sitt liv åt mänskliga rättigheter

Maria Ruth Sanabria har ägnat hela livet åt sitt engagemang för politik, sociala frågor och mänskliga rättigheter. Det började 1987 i departementet Cesar där hon bodde och engagerade sig fackligt i bondeförbundet samt det politiska partiet Union Patriotica.

1994 var hon tvungen att lämna området på grund av hot men sedan dess har arbetet fortsatt utan paus, bland annat har hon arbetat med offren från Union Patriotica, ett parti som utplånades under 80 och 90 talet när runt 3500 av deras aktiva medlemmar och folkvalda representanter mördades, däribland två presidentkandidater.

Nu är Maria Ruth med i ledningen för organisationen CPDH, den permanenta kommittén för mänskliga rättigheter, i departementet Arauca. Arbetet handlar om att skapa fred från den lokala nivån samt att ge stöd och verktyg åt människor som fått sina rättigheter kränkta på olika sätt. Det var här och i detta arbete som hon attackerades den 22 maj av personer som hade som mål att ta hennes liv.

Uppmanar Colombias riksåklagare att utreda

För några veckor sedan mördades ledaren Maria del Carmen Moreno, som arbetade nära CPDH, i samma område. Den 7 maj mördades även Juan Vicente Carvajal Isidro, som var en avmobiliserad FARC medlem som höll på att återintegreras.

Det arbete som CPDH gör i Arauca stöds av Svenska kyrkan och Lutherska världsförbundet. Med anledning av denna allvarliga situation har vi som organisationer tillsammans skrivit brev till Colombias regering samt till de ambassader som finns närvarande i Colombia.

Vi har uppmanat Colombias riksåklagare att utreda det som skett samt övriga hot som riktats mot CPDH, till inrikesministeriet skriver vi även att man bör se till att CPDH garanteras det skydd de behöver för att kunna fortsätta sitt arbete. Maria Ruth själv ingår på grund av tidigare hot och attacker redan i ett skyddsprogram från inrikesministeriet som bland annat inkluderar livvakter.

Vi uppmanar i vårt brev till ambassaderna att även de riktar dessa uppmaningar via sina olika kanaler till den Colombianska regeringen, och att man på olika sätt uppmärksammar den allvarliga säkerhetssituation som råder i departementet Arauca samt att man besöker regionen och de organisationer som arbetar där och ger sitt öppna stöd till detta arbete samt till fredsprocessen i Colombia.

Artikel på LVF:s hemsida med anledning av att Maria Ruth fick priset 2016

Fördömmande av attacken mot Maria Ruth Sanabria på prisets egna hemsida