Foto: Josefin Casteryd

Missa inte församlingsutmaning

Nyhet Publicerad

Församlingsutmaningen har rullat igång. Men än är det inte för sent att anmäla sig till satsningen, som har fokus på att värva fler månadsgivare till Act Svenska kyrkan.

Månadsgivare står för stabilitet och förutsägbarhet i intäkterna till Act Svenska kyrkans arbete.  Om alla 1282 församlingar i Svenska kyrkan värvar två nya månadsgivare var skulle det innebära en ökning på 2,3 miljoner kronor per år till Act Svenska kyrkans långsiktiga utvecklingsarbete och katastrofinsatser. Därför utmanas alla församlingar och pastorat i landet av Act Svenska kyrkan att mellan den första april och sista juni göra en extra insats för att värva månadsgivare. I vinstpotten ligger övernattning på hotell i Uppsala i samband med Göra skillnad-helgen  i oktober.

- Vi som ansvarar för det internationella arbetet i vår församling bestämde oss för att anmäla oss eftersom vi förstått att det är viktigt för Act Svenska kyrkan att ha just stadiga och trygga intäkter. Vi har dessutom tagit del av diskussionerna om hur Sidas översyn av biståndet riskerar påverka Act Svenska kyrkan negativt, vilket gör att det kändes extra viktigt att vara med och värva fler månadsgivare, säger diakon Marianne Lindgren.

Hon tillhör Mariefreds församling. En av flera församlingar som redan är igång med utmaningen.

För att vara med i utlottningen måste anmälan göras senast den 10 maj. Utmaningen pågår sedan till och med den sista juni. Läs mer här om församlingsutmaningen, anmälan och pris.