Ny podcast från Svenska kyrkan: Herre Gud – jag är förälder!

En podcast om trygghet och anknytning med Mats Ekerbring och Peter Kempe från Svenska kyrkan. Sju avsnitt om hur du som förälder stärker relationen till ditt barn och skapar en djupare förståelse för hur du tolkar ditt barns känslomässiga behov av trygghet, tröst, stöd och utforskande. Du hittar podcasten ”Herre Gud – jag är förälder!” på Spotify, Soundcloud och här på webben.

Svenska kyrkan i Örebros satsning Trygghetscirkeln är ett föräldrastödsprogram om trygghet och anknytning, för dig som har barn i förskoleåldern. Det är i det programmet podden ”Herre Gud – jag är förälder!” har sitt ursprung. Podden drivs av Svenska kyrkans Mats Ekerbring och Peter Kempe som är kursledare för Trygghetscirkeln.

Podden ges ut av Svenska kyrkan Örebro pastorat i samarbete med studieförbundet Sensus. Producent: Ola Frideblad, Svenska kyrkan.

Mats Ekerbring och Peter Kempe från Svenska kyrkan är podcasten "Herre Gud – jag är förälder". Foto: Ola Frideblad

Avsnitt 1: Räcker jag till som förälder?

Det är föräldrarna som är experter på sina barn – och barnen som är expert på sina föräldrar. Men är en perfekt förälder en som aldrig gör fel? ”Good enough parenting” myntades av den brittiske psykoanalytikern och barnläkaren Donald Winnicott (1896-1971). Det pratar vi mer om i första avsnittet. Lyssna i spelaren här under, på Spotify eller Soundcloud.

Avsnitt 1 på Spotify

Avsnitt 1 på Soundcloud

Avsnitt 2: Alla pratar om trygg anknytning – hur får man till den?

Som förälder är man sitt barns säkra hamn och trygga bas. Det pratar vi mer om i avsnitt nummer två. Dessutom: Föräldrar ska låta barnens behov styra så långt det går – men också ta befälet när det behövs. Barn blir trygga av att veta att föräldern bestämmer och tar bra beslut. Lyssna i spelaren här under.

Avsnitt 2 på Spotify

Avsnitt 2 på Soundcloud

Avsnitt 3: Känslomässig trygghet – en nyckel till en god relation!

Föräldrar behöver vara med och dela barnens känslor. Ta emot dem som de är, sätta ord på dem. Det är ett av ämnena i avsnitt tre. Lyssna i spelaren här under.

Avsnitt 3 på Spotify

Avsnitt 3 på Soundcloud

Avsnitt 4: När jag är obekväm med mitt barns känslor tappar jag kontakten – varför då?

Detta avsnitt sätter fokus på vad som påverkar oss i föräldraskapet. Vi tar ett steg tillbaka, tittar på vårt föräldraskap och gör oss lite sårbara. Lyssna på avsnitt fyra i spelaren här under.

Avsnitt 4 på Spotify

Avsnitt 4 på Soundcloud

Avsnitt 5: Vi har tappat kontakten – hur hittar vi tillbaka till varandra igen?

Det går att reparera revor i relationer och anknytning pågår hela livet. I detta avsnitt av podden pratar vi om hur man reparerar revor och brott i en tillitsfull relation. Lyssna på avsnitt fem i spelaren här under.

Avsnitt 5 på Spotify

Avsnitt 5 på Soundcloud

Avsnitt 6 del 1: Vad har religion och andlighet med en trygg anknytning att göra?

Existentiella funderingar hör till processen att växa upp. I det här avsnittet pratar vi bland annat om hur anknytning kan tolkas psykologiskt i religion – utifrån anknytningsteorier. Lyssna på avsnittet i spelaren här under.

Avsnitt 6 del 1 på Spotify

Avsnitt 6 del 1 på Soundcloud

Avsnitt 6 del 2:  Hur kan jag möta mitt barns existentiella funderingar om döden och viktiga saker i livet?

Barn sörjer randigt. Gäst i programmet är prästen Anna-Maria Armö som jobbar med samtalsgrupper för barn i sorg, ett samarbete mellan Svenska kyrkan i Örebro och Region Örebro län. Hur sörjer barn, och hur kan vuxna finnas där för barn som förlorat en närstående? Lyssna på avsnittet i spelaren här under.

Avsnitt 6 del 2 på Spotify

Avsnitt 6 del 2 på Soundcloud

Avsnitt 7: Trygg i en otrygg värld

I samtalet med Kerstin Neander, forskare, föreläsare och författare berör vi föräldraskapets utmaningar och vikten av att ge barnen hopp och framtidstro. Vi berör även barns möjligheter att ställa frågor om viktiga saker i livet, om döden och allt som driver på deras utveckling – och gör dem trygga i en otrygg omvärld.

Avsnitt 7 på Spotify

Avsnitt 7 på Soundcloud

Vill du komma i kontakt med podden? Välkommen att höra av dig med frågor eller synpunkter till Mats Ekerbring och Peter Kempe!

Öppen förskola

Har du småbarn och är hemma på dagarna? Kom till våra öppna förskolor i Örebro! Här finns samvaro, fika, leksaker och massor av möjlighet till lek och samtal.

Ett barn visar glatt upp en bit ljusblå lera som hen jobbat med.

Gå Trygghetscirkeln i Örebro: föräldrakurs om trygghet och anknytning

Trygghetscirkeln är en satsning från Svenska kyrkan i Örebro – en kostnadsfri föräldrakurs om trygghet och anknytning, för dig som har barn i förskoleåldern. Kursen startar flera gånger per år. Välkommen med din intresseanmälan!

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning

Svenska kyrkans individ- och familjerådgivning i Örebro erbjuder samtalsbehandling med familjer, par och enskilda med fokus på relationer.

Medlem? Så här välkomnar du människor in i värmen varje dag!

Svenska kyrkan i Örebro rymmer ett rikt och omväxlande gudstjänstliv, 15 kyrkor eller kapell, över 30 körer, ett stort konsertutbud – men också ett omfattande socialt arbete, för alla åldrar. Det är möjligt tack vare våra medlemmar.