Foto: Cecilia Andersson

Konferenslokaler och gästrum

Sollidens kurs- och konferensgård i Örebro består av tre byggnader: Villan, Lången och Stugan. Här finns konferenslokaler för större och mindre grupper samt hotellrum och lägerboende. Kontakta oss på 019–15 45 35 så skräddarsyr vi ett konferenspaket helt efter era önskemål!

Grönskan rymmer 36 personer i biosittning. Foto: Cecilia Andersson
Utsikten rymmer 32 personer i konferenssittning. Foto: Johanna Egemar
Solliden Bersån
Bersån passar för det lilla mötet. Rymmer upp till tio personer. Foto: Johanna egemar

Stugan

I Stugan finns vår kreativa studio. Passar konfirmandgrupper eller andra sällskap som vill utveckla sin kreativa ådra. Stugan rymmer 30 personer.

Se dig omkring: Stugan i 360 grader.

I Stugan finns vår kreativa studio. Foto: Cecilia Andersson
Solliden kapellet
Kapellet rymmer 60 personer. Foto: Johanna Egemar

Våra byggnader och hotellrum

Villan: hotellrum, konferensrum, lekrum och kapell

I huvudbyggnaden Villan finns reception, matsal och brasrummet där ni kan koppla av en stund efter maten. Här finns också konferensrummen Grönskan och Utsikten samt flera mindre grupprum. Villan har 14 hotellrum, både enkelrum och dubbelrum. Sollidens vackra kapell och det stora lek- och bollrummet Glädjen är också belägna i Villan.

Lången: lägerboende, gästrum och grupprum

I sidobyggnaden Lången finns 12 gästrum med 24 bäddar, lägerboende med dusch och toalett i korridoren. Här finns även ett grupprum med tv. På sutterängplan finns ytterligare 5 gästrum med totalt 6 bäddar och även en bastu med relaxavdelning.

Stugan: Konferensrum och hobbyrum

I Stugan finns ett konferensrum för drygt 30 personer och ett hobbyrum utrustat med material för den kreative.

RWC + WC med skötbord

Rymliga handikappanpassade toaletter finns både i Villan och i Lången.  I Villan finns det WC med skötbord i korridoren och även en hiss till sutterängplan.

Sover gott på Sollidens hotellrum Foto: Johanna Egemar
Rena och snygga WC/dusch på hotellrummen Foto: Johanna Egemar

Konferens på Solliden

Läge för konferens? Solliden erbjuder en vacker och lugn konferensmiljö, endast 13 km från Örebro, för grupper av olika storlekar.

Läger på Solliden

Hit kommer konfirmander, skolklasser, familjer, seniorer, körsångare och många fler. Solliden,15 minuter från Örebro, är en fantastisk plats för läger.

Bröllop och fest på Solliden

Bröllop, dop, födelsedagsfirande, släktträff, kick off... På Solliden utanför Örebro finns alla möjligheter att ge festen ett unikt innehåll med familjär miljö, sjöutsikt och läcker mat från vår KRAV-certifierade restaurang.

Aktuellt från Svenska kyrkan i Örebro

Mors dag: Fira mamma med musik och mat – 26 maj på Solliden utanför Örebro

Publicerad:

Välkommen att fira mor på Solliden med en trerätters middag på mors dag, söndagen den 26 maj klockan 13.00. Middagen inleds med en kort musikföreställning med Eva Ahremalm och Åse Christensen, i Sollidens vackra kapell.

Afternoon tea och vernissage för konstutställningen ”Mitt namn – att vara buren” 28 april på Solliden

Publicerad:

Söndagen den 28 april är det vernissage för utställningen ”Mitt namn – att vara buren” på Sollidens kurs- och konferensgård norr om Örebro. Efteråt finns möjlighet att köpa Afternoon tea-fika i Sollidens restaurang. Välkommen!

Lunchservering på Solliden – fyra onsdagar i maj

Publicerad:

Onsdagarna 1, 8, 15 och 29 maj är det öppen lunchservering på Sollidens kurs- och konferensgård norr om Örebro. Lunchrestaurangen är öppen med anledning av konstutställningen ”Mitt namn – att vara buren”.

Svenska kyrkan och Örebro universitet i unikt samarbete: Så vill kursgården öka intresset för hållbar mat

Publicerad:

Svenska kyrkan och kurs- och konferensgården Solliden vill öka människors lust för hållbar mat. I ett nytt projekt samarbetar kyrkan därför med miljövetarstudenter vid Örebro universitet. ”Vi vill vara en vägvisare vad gäller hållbar mat”, säger Maria Comstedt, föreståndare på Svenska kyrkans kurs- och konferensgård Solliden.

”Brodera för fred”: Skicka in ditt broderi och var med i Svenska kyrkans utställning på Solliden!

Publicerad:

Broderar du? Genom att donera alster till Svenska kyrkans utställning kan du vara med och skapa hopp och fred. Broderierna visas i en utställning med start sommaren 2024 på Solliden, och säljs till förmån för Act Svenska kyrkans arbete för fred och rättvisa i världen. Senast 3 juni vill vi ha ditt broderi.