Foto: Ulla-Carin Ekblom

Kom med och sjung i Svenska kyrkans stora Gospelfestival i Örebro 30 maj-1 juni

Nyhet Publicerad Ändrad

Välkommen med på gospelfestival i Örebro torsdagen den 30 maj till lördagen den 1 juni. Kom med som kör eller som enskild sångare. Svenska kyrkans kör Mosjökören är värdkör och från England kommer kören All For One Choir.

I månadsskiftet maj-juni arrangeras en Gospelfestival i Örebro. Under några dagar blir det fullt fokus på gospelmusik, med flera konserter och sångframträdanden. Till festivalen kommer den engelska kören All For One Choir, med 84 medlemmar, och deras ledare Helen Garnett.

Mosjökören från Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar, med ledare Joakim Arenius, är värdkör i Örebro. Församlingarna står som arrangör för festivalen.

Foto: Ulla-Carin Ekblom

Till hösten planeras en körresa till England, och återbesök hos All For One Choir. Därför har Mosjökören i detta sammanhang bytt namn till ”Gospel Journey”.

– Det ska bli fantastiskt roligt att få sjunga tillsammans med den brittiska kören, både här i Örebro och sedan på återbesöket hos dem i Yorkshire, Storbritannien. Gospelmusik har en otrolig förmåga att förena och att sprida glädje, säger Joakim Arenius.

30 maj kl 19.00 Gratis gospelkonsert på marknadsafton i Örebro.
Kören All For One Choir ger en stor gratis gospelkonsert utanför S:t Nicolai kyrka under marknadsafton. Konserten är startskottet för helgens gospelfestival.

Mer info om Gospelfestivalen i Örebro

Torsdag 30 maj
Kl 19.00 All For One Choir sjunger på marknadsafton, utanför S:t Nicolai kyrka, Örebro.

Fredag 31 maj
Kl 19.00 Konsert i St: Nikolaikyrka.
Körfestival, då vi får höra smakprov från alla deltagande körer.

Lördag 1 juni
Kl 10.00 Repetition i Filadelfiakyrkan.
Kl 19.00 Konsert i Filadelfiakyrkan.
Alla körer sätts ihop till en jättekör.

Om du saknar kör eller om din kör har förhinder att delta i festivalen finns möjligheten att sjunga gospel tillsammans med Joakim Arenius. Kontakta Joakim för information om repetitioner och repertoar.

Ansvarig ledare: Joakim Arenius, epost joakim.arenius@svenskakyrkan.se

Anmäl dig här: Anmälan till gospelfestivalen

Sista anmälningsdag: 15 maj 2024

Kostnad: 200 kronor per sångare. Välkommen med din kör eller som enskild sångare. Viss förtäring ingår.

Arrangör: Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Häng med på Svenska kyrkans Gospelresa till England 7-13 augusti

Välkommen med på gospelresa till England 7-13 augusti 2024. Den är en del av och fortsättning på gospelfestivalen i Örebro den 30 maj - 1 juni. Kom med som kör eller som enskild sångare. Grundstomme är Svenska kyrkans kör Mosjökören med sin ledare Joakim Arenius.

All For One Choir kommer till Gospelfestivalen i Örebro. Foto: Afo Choir

Mer info om Helen Garnett och All For One Choir

Till Gospelfestivalen i Örebro den 30 maj - 1 juni kommer den brittiska sångerskan och körledaren Helen Garnett och kören All For One Choir, med 84 sångare, på besök. Helen är bland annat känd för sin medverkan i ”Britain’s got talent” och har karriär både som soloartist och gospelkörledare.

Läs mer om Helen Garnett och All For One Choir

Helen leder även det internationella nätverket FOR THE LOVE OF GOSPEL

Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Edsberg och Mosjö-Täby är två församlingar i sydvästra delarna av Örebro pastorat. Här finns levande landsbygd, medeltida kyrkor och engagerade församlingsbor som ger plats för gudsmöten i vardag och fest. Välkommen in!

Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Postadress:
 Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar,
Prästgårdsvägen 34

Här hittar du våra besöksadresser

Telefon: 019-15 45 00 (Informationsservice, öppet mån–fre kl. 9–16. Lunchstängt kl. 12–13) . För avvikande öppetttider se här

E-post: edsbergs.mosjo-taby.forsamlingar@svenskakyrkan.se

Kontaktlista med alla medarbetare i Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar