Foto: Ulla-Carin Ekblom

Örebroprästen Caroline Edlund kandiderade till att bli biskop i Härnösand

Nyhet Publicerad Ändrad

Caroline Edlund, församlingsherde i Svenska kyrkan Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar i Örebro, har utsetts till biskopskandidat i Härnösands stift. – Jag känner mig oerhört hedrad och glad över att ha blivit nominerad, säger Caroline Edlund. Efter dagens biskopsval står det klart att Caroline Edlund inte gått vidare, och därför inte kommer att bli biskop i Härnösand.

Två kan bli biskop i Härnösands stift

Teresia Derlén, biskopsadjunkt och stiftsteolog i Västerås stift och Kenneth Nordgren, rektor vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut går vidare till en andra valomgång i biskopsvalet i Härnösands stift. Det står klart efter dagens val.

Caroline Edlund har varit präst i 21 år. Just nu är hon församlingsherde i två av Svenska kyrkans församlingar i Örebro pastorat: Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar. Hon har tidigare varit teckenspråkspräst i Strängnäs stift, samt arbetat i Mikaels församling och i Nikolai församling i Örebro. Caroline är sedan förra året även kontraktsprost i Norra Närkes kontrakt.

– Ett av kyrkans, och även mitt, viktigaste uppdrag är att förmedla hopp – att Gud aldrig ger upp när det gäller sin skapelse. Det kan ta sig uttryck på olika sätt och visa sig i allt från tacotisdagar, då vi äter tillsammans, till söndagens mässa, säger Caroline.

Framtiden skapas nu

För Caroline är det viktigt att barn och unga får ta plats, både i den verksamhet som kyrkan har och även konkret i kyrkorummet, att de känner att det är deras utrymme.

– Det är nu vi skapar kyrkans framtid, det är nu vi avgör hur kyrkan kommer att se ut framåt. Min uppfattning är att hur vi förstår och upplever tillit kommer vara avgörande för hur Svenska kyrkan utvecklas, säger Caroline.

Bidra med erfarenhet

Hösten 2020 doktorerade Caroline vid fakulteten för humaniora, psykologi och teologi vid Åbo Akademi.

Doktorsavhandlingen heter ”När jag får vara ute på fältet dansar jag tango! En organisationsteologisk studie av konkurrerande logiker i kyrklig verksamhet”.

I den sätter Caroline ljuset på att det finns olika syn på kunskap, tid och mål i en kyrka full av drivna medarbetare och engagerade förtroendevalda och ideella – och att det kan innebära en del konflikter.

– Jag är till viss del ny för Härnösands stift men jag tror att jag kan bidra med olika erfarenheter som jag har med mig från olika typer av tjänst i Svenska kyrkan, säger Caroline Edlund.

Ny biskop väljs 22 april

Vid nomineringsvalet, som hölls den 27 februari 2024 i Sundsvall, röstades åtta kandidater fram som möjliga att bli ny biskop i Härnösand. Dessa kandidater går nu vidare till biskopsvalet, som genomföras den 22 april.

Den som väljs till biskop i Härnösands stift kommer att efterträda Eva Nordung-Byström, som går i pension i höst. Den nya biskopen, som blir Härnösands stifts 27:e biskop, vigs i Uppsala domkyrka den 22 september.

Totalt är det 398 personer som har rösträtt. Om någon person får mer än 50 procent av rösterna, är valet avgjort. I annat fall går de två personer som fått flest röster vidare till en andra valomgång. En preliminär sammanräkning beräknas vara klar efter lunchtid den 22 april.

UPPDATERING 5 mars:
En av de kandidater som gick vidare från nomineringsvalet har tackat nej till att ställa upp i biskopsvalet. Nu återstår sju kandidater.

Se biskopshearingen i efterhand

Missade du biskopshearingen den 16 april? Då har du chansen att se den i efterhand här.

Åtta kan bli ny biskop

2024-02-27 | Nu är det klart vilka som ställer upp i vårens biskopsval i Härnösands stift. Åtta personer har gått vidare från nomineringsvalet – en av dem tar i september över biskopsstaven. Flest röster i nomineringsvalet fick Kenneth Nordgren, rektor vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Här finns allt om biskopsvalet

Den 14 maj utses ny biskop för Härnösands stift. Här finns allt om biskopsvalet och massor om Teresia Derlén och Kenneth Nordgren som kandiderar i valet. Här kan du läsa deras CV:n, möta dem som personer i korta filmer och se klipp från hearingen i Östersund. Här kan du också själv ställa frågor till kandidaterna och här kan du anmäla dig till Provtänkt, där de möter förre ärkebiskopen Anders Wejryd för ett samtal om biskopsrollen. Med mera.

Bilden visar Caroline Edlund med sin doktorsavhandling.

Doktorsavhandlingen som kan minska antalet konflikter i kyrkan

En kyrka full av drivna medarbetare och engagerade förtroendevalda och ideella – men med olika syn på kunskap, tid och mål. I den mixen av synsätt blir det en del konflikter. Caroline Edlund sätter ljuset på dem i sin doktorsavhandling, som egentligen är ett slags familjerådgivning för kyrkan.

Caroline Edlund

Svenska kyrkan i Örebro

Präst, Komminister, Församlingsherde, Enheten för utvecklingsstöd, Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar, Örebro pastorat