Tre röster om kyrkans plats och funktion i nya "Örebro - Mitt i livet"

Nyhet Publicerad

En byggnad för stillhet. En plats för gemenskap. Utför ett viktigt socialt arbete. Kyrkan har en bred betydelse och viktig funktion i samhället. I vårens nummer av magasinet "Örebro - Mitt i livet" berättar Fredrik, Signe och Luis om vad kyrkan betyder för just dem.

Vad betyder kyrkan för dig? Den frågan gick till Fredrik Stengarn, Signe Andersson och Luis Pinto, tre örebroare på olika platser i livet. I nya numret av magasinet ”Örebro - Mitt i livet” kan du läsa deras svar. De lyfter fram kyrkan som fysisk byggnad men också om den gemenskap och de viktiga möten som kyrkan erbjuder.

Nu avslöjas också att melloaktuella Lisa Ajax är årets artist på konfafesten Inte som du tror. Festen vänder sig till Svenska kyrkan nuvarande konfirmander och till ungdomar födda 2010, det vill säga blivande konfirmander.

Febe Stenson, ny direktor för Örebro Stadsmission, beskriver i ett reportage det fantastiska gensvar som örebroare gett för att möta de behov som hon och hennes medarbetare ser i sitt arbete.

Läs också om

Tidningen landar i brevlådan runt den 15 mars. Den går också bra att läsa digitalt här på webben. Klicka på länken under tidningens omslag (nedan), så kommer du till senaste numret.

Medlem? Så här välkomnar du människor in i värmen varje dag!

Svenska kyrkan i Örebro rymmer ett rikt och omväxlande gudstjänstliv, 15 kyrkor eller kapell, över 30 körer, ett stort konsertutbud – men också ett omfattande socialt arbete, för alla åldrar. Det är möjligt tack vare våra medlemmar.

Sommarkollo i Längbro 2015, barn, lek, grupp

Grupper mest för barn

Letar du efter barnaktiviteter i Örebro? Svenska kyrkan har allt från öppen förskola och babymassage till skaparklubbar, pappis, körer och en massa annat kul.

Aktuellt från Svenska kyrkan i Örebro

Tre röster om kyrkans plats och funktion i nya "Örebro - Mitt i livet"

Publicerad:

Julen är här! – kolla in nya numret av ”Örebro – Mitt i livet”

Publicerad:

”Maria är min idol!”. Journalisten Eva Ejdeholt, som samlat på små krubbor i många år, reflekterar ofta kring julkrubbornas figurer. Du möter henne, och många andra, i nya numret av ”Örebro – Mitt i livet”.

Alla får plats! – nytt nummer av ”Örebro – Mitt i livet”

Publicerad:

Ärlighet, trygghet och människan först. Det är ledorden för funkisarbetet i Örebro. Philip Jurland är en av flera personer som fått växa genom det arbetet. I nya numret av "Örebro - Mitt i livet" kan du läsa om honom och om hur Svenska kyrkans arbete för personer med funktionsvariationer ser ut.

Redaktion och kontakt

Vi som arbetar med detta nummer av tidningen "Örebro – Mitt i livet" är Joakim Arenius, Cecilia Andersson, Andreas Axinge, Therese Blixt, Cathrine Gustavsson, Agneta Larsson, Johanna Sjölin, Matti Tordsson och Eva von Walter.

Du når oss på telefon 019-15 45 19 eller e-post orebro.mittilivet@svenskakyrkan.se. Du kan också skicka e-post direkt till cathrine.gustavsson@svenskakyrkan.se

"Örebro – Mitt i livet" ges ut av Svenska kyrkan i Örebro och distribueras fyra gånger per år till samtliga hushåll inom Örebro pastorat.

Medlem i Svenska kyrkan i Örebro

Svenska kyrkan har drygt 5,8 miljoner medlemmar. Den största delen av medlemsavgiften går till det lokala församlingsarbetet. Avgiften inom Svenska kyrkan Örebro pastorat är 0,9 kr per skattekrona (90 öre per beskattningsbar hundralapp.)

Alla som bor i Sverige betalar sedan en begravningsavgiften, som för 2024 är 0,277 kr per skattekrona (27,7 öre per beskattningsbar hundralapp), enligt beslut av Kammarkollegiet. Den gäller alla, oavsett om man är medlem i någon kyrka eller inte.

Örebro pastorat omfattar åtta unika församlingar som tillsammans har cirka 63 000 medlemmar. Vi finns i Örebro och Lekebergs kommuner. De åtta församlingarna är: Adolfsberg, Almby, Edsberg, Längbro, Mikael, Mosjö-Täby, Nikolai och Olaus Petri.