Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop i Örgryte pastorat

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker tradition och ett tillfälle för glädje och fest.

Barndop

Att få barn tillhör det mest fantastiska i livet, men det kan också innebära frågor och oro. I dopet lyfts barnets hela liv fram, både det vi känner till och det vi inte kan veta något om. Gud lovar i dopet att finnas för barnet, alla dagar, vad som än händer. Dopet är ett tillfälle för glädje och fest för att välkomna ditt barn till livet. Den festen kan firas stort eller enkelt – oavsett vilket är alla dop lika storslagna!

Alla är välkomna att döpas

Dopet har inget bästföre-datum utan en möjlighet för barn, unga och vuxna i alla åldrar. Kanske är det flera som vill bli döpta samtidigt?

Äldre barn som döps kan själva vara delaktiga i dopceremonin. Ungdomar som vill konfirmeras men inte är döpta blir det under konfirmandtiden. När du döps som vuxen får du först undervisning där du får samtala om kristen tro och om dopet. Du kan läsa mer om dop som konfirmand eller vuxen längre ned på sidan.  Du är också varmt välkommen att kontakta oss om du har frågor och funderingar.

Boka dop

Anmäl ditt intresse och fyll i formuläret med era uppgifter och önskemål så kontaktar vi dig. Du kan också kontakta oss via telefon eller e-post. Tel 031-731 80 40 (mån-fre 9-12), orgryte.pastorat@svenskakyrkan.se

Dop - anmäl ditt intresse

Ställ en fråga

Har du frågor eller funderingar kring dopet? Vill du själv bli döpt och komma i kontakt med en präst? Här kan du skicka in din fråga så hjälper vi dig.

Dop - ställ en fråga

Se våra kyrkor

Det finns sex kyrkor i Örgryte pastorat. Längre ner på sidan kan du se bilder och läsa om dem.

Låna lokal för dopkalas

Om du bokar dop i någon av våra kyror kan du också boka lokal för kaffe eller kalas efteråt utan extra kostnad, i mån av tillgång.

Låna en dopklänning/dopdräkt

Församlingarna har dopklänningar i olika storlekar och utföranden att låna. Kontakta oss så berättar vi mer.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

Se och läs om kyrkorna

Klicka på en kyrksymbol så får du information om och bilder på kyrkan.

Berättelser:

En glad flicka i vit klänning håller två vuxna i varsin hand.

Lovisa döptes på sin 1-årsdag

Det planerade dopet pandemiåret 2020 flyttades fram – och fram igen. Till slut bestämde Gustav Heiker Iwdal och Frida Holmgren att deras Lovisa skulle få fira dopet på sin 1-årsdag. – Att se henne stappla fram till dopfunten och att hon var så delaktig gjorde att dopet blev jättefint, säger Gustav.

En person i prästkläder välsignar och håller sin hand över dopkandidaten.

"Det finns en plats där alla är välkomna"

Att bli döpt som vuxen kan vara ett stort steg för många. Men Trolla säger att det gick ganska lätt att hitta rätt, sedan tanken på dop vuxit fram. – För mig är kyrkan en trygg plats där alla är välkomna. Det vill jag vara med och bidra till, säger Trolla.

Föräldrar och barn sitter i en ring och viftar med sjalar i olika färger.

Barn och familj

Öppna förskolan är en plats för barn och vuxna att träffas i vardagen. Gudstjänst för små och stora och söndagsskola ger plats för alla nyfikna.

Någon med trasiga jeans sitter med benen i kors vid ett bord med några andra. På bordet ligger några biblar.

Fördjupning

Längtar du efter att samtala på djupet? Är du nyfiken på kristen tro? Söker du efter stillhet? I Örgryte pastorats församlingar finns plats för dig som funderar, tvivlar, hoppas och tror!