Personer på knä tar emot nattvarden, en plats vid altarringen är ledig.
Foto: Helena Sandström

Gudstjänst

Hämta kraft i gudstjänstgemenskapen med varandra och med Gud. Örgryte pastorats församlingar rymmer en bredd av olika gudstjänsttraditioner där du kan hitta din plats.

En stilla stund i vardagen

Längtar du efter ett sammanhang för bön och gudstjänst i vardagen - morgon, middag eller kväll?

MORGON

Björkekärrs kyrka: Morgonbön tis-fre kl 8.30.
Härlanda kyrka: Morgonmässa torsdag kl 8.45
Sankt Pauli närradio 94,9 Mhz: Morgonbön mån, tis och tors kl 8.30

MIDDAG

Björkekärrs kyrka: Middagsbön onsdag kl 12 (därefter sopplunch)
Härlanda kyrka: Middagsbön i Kålltorpssalen onsdag kl 11.45 (därefter sopplunch)
Sankt Pauli kyrka: Middagsbön mån, tis, ons och fre kl 12. Varannan onsdag middagsbön med lunchmusik. Veckomässa torsdag kl 12.

KVÄLL

Björkekärrs kyrka: Veckomässa tisdag kl 19
Härlanda kyrka: Kvällsmässa onsdag kl 18.30
Örgryte nya kyrka: Reflexmässa torsdag kl 18

Gudstjänst firas också varje vecka på vård- och omsorgsboenden i vårt område och på Östra sjukhuset.

Gudstjänster i församlingarna

Gudstjänst i Björkekärr

Högmässa i Björkekärrs kyrka varje söndag kl 10.30 med kyrkfika efteråt. Välkommen att fira gudstjänst i Björkekärr!

Gudstjänst i Härlanda

Välkommen att fira gudstjänst i Härlanda kyrka.

Gudstjänst i Sankt Pauli

En kyrka full av liv! Välkommen att fira gudstjänst i Sankt Pauli kyrka.

Örgryte nya kyrka.

Gudstjänst i Örgryte

Välkommen att fira gudstjänst med oss i Örgryte församling i någon av våra kyrkor.

Fira gudstjänst digitalt

Foto: Magnus Aronson/Ikon

Sankt Pauli kyrka: Direktsänd högmässa söndagar kl 11. Högmässan sänds med enbart ljud på webben varje söndag och med bild och ljud vissa söndagar på youtube

Sankt Pauli närradio 94,9 Mhz:
8.30 - 8.45 Måndag, tisdag, torsdag Morgonbön
11.00 Söndag Direktsänd högmässa
20.30 – 21.00 Söndag Andakt

Örgryte pastorat på Youtube
På pastoratets youtubekanal finns gudstjänster, andakter och filmer samlade att ta del av när du vill.

SVT
 gudstjänst söndag kl 10 och på www.svtplay.se/gudstjanst

Aktuellt gudstjänst

Utspruckna lövknoppar mot blå himmel.

Gökotta i Härlanda kyrkoruin

Fira gökotta, en enkel morgongudstjänst i det fria, tillsammans med präst Eva Gripenby och gitarrist Peter Johansson. Tag gärna med kaffekorg! Vid regn är vi inne i Härlanda kyrka. Kristi himmelsfärdsdag 9/5 kl 8.00 i Härlanda kyrkoruin.

Två personer sitter bredvid varandra utomhus med varsin psalmbok.

Gökotta på Öllers kulle

Välkommen att fira gökotta på Öllers kulle på Kristi himmelsfärdsdag 9/5 kl 8.00. Vi samlas vid Björkekärrs kyrka kl 7.45 och går gemensamt dit. Det blir en enkel gudstjänst i det fria tillsammans med präst Frida Johansson och musiker Margareta Andreasson.

Bön- & Lovsångskväll

Några söndagar per termin i Björkekärrs kyrka. Kommande tillfälle: Annandag pingst 20/5.

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Ladda ner appen Kyrkan

En interaktiv kyrka. spela på orgeln, häll vatten i dopfunten eller måla ett kyrkfönster. Appen är gratis och innehåller ingen reklam. Passar barn i förskoleåldern.