Personer i svart och rosa sjunger, i mitten finns en plats ledig.
Foto: Karolina Braun

Körer

Musiken sjuder i kyrkorna i Örgryte pastorat. Här finns ett brett utbud av körer och musikgrupper, från de allra minsta till pensionärer, för dig som vill vara med och sjunga själv.

Rytmik och barnkörer

Rytmik i Sankt Pauli

Sjunga, gunga, dansa och musik i olika stilar för de yngsta. Platserna till vårens grupper är fyllda.

Barn upplever musik och rytmik med trumma, ägg, såpbubblor med mera.

Rytmik i Härlanda

Grupper för de yngsta i Härlanda församling. Platserna till våren 2024 är fyllda. Platserna hösten 2024 släpps torsdag 13 juni kl 12.00.

Två barn är på körövning.

Barnkörer i Björkekärr

Häng med och sjung med oss! I Björkekärrs församling finns körer för barn från förskoleklass upp till åk 5.

Barnkörer i Härlanda

Härlanda församling har flera körer för barn som vill upptäcka musikens glädje.

Barn- och ungdomskörer i Pauli

Låt barnen sjunga! I Sankt Pauli församling finns kör för både barn och unga från ca 4 till 25 år.

Barnkörer i Örgryte

Sjung, pyssla och ha kul tillsammans! I Skårs kyrka i Örgryte församling finns Miniorkören (6-9 år) och Diskantkören (från 10 år).

För dig som är nybörjare eller söker enkel sånggemenskap

Torsdagskören

Örgrytes "Vågasjunga-kör" för alla åldrar och förkunskaper.

En gitarr i en fåtölj.

Sångkuren

Allsång, musik med gitarrist Peter Johansson. Härlanda församlingshem, Vidkärrssalongen, onsdagar kl 12.45. Kom gärna tidigt och var med på sopplunchen!

I bakgrunden en person som håller händerna som ett V-tecken, i förgrunden texten "Våga sjunga" och noter.

Våga sjunga

Våga-sjunga-kören i Härlanda vill vara en kör för alla, oavsett förkunskaper. Onsdagar kl 19-21 i Härlanda församlingshem, Kålltoropssalen.

Här hittar du alla körer i respektive församling

Körer i Björkekärrs församling

Gillar du att sjunga? I Björkekärr finns barnkörer och gospelkören Inspirit.

Körer i Sankt Pauli

Nyfiken på att sjunga i kör? I Sankt Pauli församling finns ett brett utbud av körer och musikgrupper, från rytmik och barnkörer till körer för vuxna.

Körer i Örgryte

I Örgryte församling finns körer för olika åldrar, både för sångvana och nybörjare.

Körer i Härlanda

Längtar du efter att sjunga tillsammans med andra? I Härlanda finns körer och musikgrupper för alla åldrar, från baby till pensionär. Välkommen!

Berättelser om kör och musik

Bild på en person med blont hår som spelar piano.

"Man måste få leka lite som vuxen"

På Frivilligcentralen Knuten i Kålltorp finns öppna gruppen Spela & Sjung. Här spelar nybörjare och erfarna kända låtar med tre-fyra ackord. "Människan måste ha vattenhål, komma bort från prestation och få leka lite som vuxen" säger deltagaren Lotta.

Sju personer sitter på stolar och sjunger.

Kravlös sånggemenskap i Våga sjunga

Våga sjunga-kören i Härlanda är en kör för alla, oavsett förkunskaper. "Jag är med här för att det ger mig en sån härlig känsla. Jag går härifrån både glad och avslappnad" berättar körsångaren Lena.

En man spelar gitarr och i bakgrunden syns deltagare som sjunger.

En värmande sångkur

Att sjunga tillsammans är en kur för hälsan, menar Peter Johansson, gitarrist i Härlanda församling som leder allsången Sångkuren. Här finns också möjlighet till samtal och gemenskap.

Körövning i VOiCES

Och så blir man gladare!

Det är en avkoppling att ha körkvällarna, den sociala samvaron, att sjunga och skapa musik tillsammans. Att sång ska vara bra för hälsan, det har väl inte undgått någon?

Upplev musiken

Två stolar, på den ena står ordet "reserverad", genom stolarna syns en kör som håller konsert.

Musik och konsert

Svenska kyrkan är Sveriges största arrangör av musikevenemang och bidrar till ett levande kulturliv i Göteborg. I Örgryte pastorats kyrkor kan du njuta av till exempel klassiska verk, lunchmusik, visa och gospel.