En bild av Rebekka Thiele
Foto: Karolina Braun

Från Köln via Betlehem till Göteborg

Nyhet Publicerad

Rebekka Thiele från Köln är 21 år och ung resurs i Härlanda församling. Hon uppskattar att finnas med i församlingslivet och få jobba med många olika saker.

Rebekka Thiele kommer från Köln i Tyskland och kom till Härlanda församling som Ung Resurs i november. Ung Resurs är ett praktikår för unga inom Svenska kyrkan och genom programmet brukar också volontärer från Tyskland tas emot här Göteborg. För Rebekka var Sverige dock inte förstavalet, istället lockade möjligheten att åka till Betlehem på Västbanken.

- Det verkade vara sån fin natur där, men jag ville också lära mig om landet och konflikten som jag inte visste så mycket om. Jag ville se något annorlunda jämfört med Tyskland.

Tillsammans med fem andra anlände hon till Betlehem i augusti förra året. Där hjälpte hon till att undervisa i tyska på en protestantisk skola.

- Jobbet som lärare passade egentligen inte mig, men upplevelsen var ändå väldigt berikande, speciellt på det sätt som de välkomnande mig.

Ändrade planer

Men när kriget i Gaza bröt ut tog upplevelsen slut och Rebekka var tvungen att resa hem.

Vi fick då välja var vi ville åka istället och för mig kändes Sverige bra.

Här i Göteborg känner hon sig hemma. Hon bor i en volontärslägenhet och mycket är likt från hemförsamlingen i Tyskland, där hon tidigare har hjälpt till i barngrupper. I Härlanda är hon med i nystartade fritidsverksamheten Kyrkis, i konfirmandgruppen och även Sankt Pauli förskola.

Jag är också med på äldreboenden och jag har följt med volontärgruppen som besöker Migrationsverket Sagåsen. Jag tycker om många saker, men det allra bästa är nog att hänga med vaktmästarna Andreas och Noah. Jag tycker om att jobba med mina händer, och jag älskar att städa! utbrister Rebekka med ett stort leende.

Möjlighet att prova på

Att vara Ung resurs i kyrkan är just en möjlighet att få prova att jobba med många olika saker, tycker Rebekka. Hon trivs med att finnas med i församlingslivet – det är en trygg plats där det också finns plats för tro och djupa frågor. Hon upplever också att det finns ett öppet klimat i Härlanda församling.

På fritiden älskar hon att dansa och så är hon intresserad av natur och fåglar. Och kanske är det just studier inom biologi som tar vid när volontäråret avslutas i juli: hon funderar på att söka till Lunds universitet.

Text: Karolina Braun

Några personer står och pratar, en person har en tröja med texten "Ung resurs" på ryggen.

Ung resurs

Ung resurs är ett praktikår i Svenska kyrkan. Under minst tio månader får du som praktikant möjlighet att arvoderat ta del av kyrkans och församlingens liv och verksamhet. Uppgifterna kan variera i olika församlingar. För att antas som praktikant behöver du vara nyfiken på att lära känna Svenska kyrkan, dess tro och liv samt dess yrken. Ansök senast 15 april.