Foto: Nikolai Chernichenko/Unsplash.com

Riktlinjer för musik i kyrkan

Vid dop, vigsel och begravning har du tillgång till levande musik. För dig som ändå önskar digital musik är det en köpt cd-skiva som gäller vid offentliga gudstjänster.

Levande musik

Vi hoppas att du tar tillvara på möjligheten att ha levande musik! Vid förrättning i kyrkan har du tillgång till musiker och kyrkans instrument. När kyrkomusikern och/eller annan musiker framför livemusik gäller det avtal som församlingen genom pastoratet har med Stim, Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå. Funderar du på hur du ska välja musik, så ta gärna hjälp av musikern som är i tjänst. Pastorsexpeditionen kan hjälpa dig att komma i kontakt med rätt person.

Inspelad musik - endast från köpt cd

Vid dop, vigsel och begravning i kyrkan är valet av musik viktigt för många och ibland finns önskemål om att få spela upp inspelad musik. Eftersom detta räknas som offentliga gudstjänster där Svenska kyrkan är ansvarig får det endast spelas laglig musik. Om det finns önskemål om att spela upp musik digitalt så gäller att musiken finns på en CD-skiva (inte bränd, endast original).

Örgryte pastorat har som organisation inte rätt att använda digitala tjänster som Spotify eller iTunes i gudstjänsten - här spelar det inte någon roll om musiken är köpt eller ej. Däremot kan privatpersoner använda dessa tjänster vid exempelvis en bröllopsfest, när man hyr en av kyrkans lokaler.

Sammanfattning:

• Använd CD-skiva i original i gudstjänsten, om den musik som ni vill använda inte kan framföras live.
  • Digitala streamingtjänster kan användas efteråt under dopkalaset, bröllopsfesten eller minnesstunden.

Har du frågor om musiken får du gärna höra av dig till pastorsexpeditionen.