Foto: Anna Roström, Jonér bildbyrå, IKON

Dop

Dopet ger ett löfte från Gud att vara med oss genom hela livet, ända in i döden.

Boka dop

Vill du döpa ditt barn eller själv bli döpt? Vi erbjuder dop i söndagarnas gudstjänster eller möjlighet till enskilt dop i någon av våra kyrkor. Här kan du fylla i ett formulär och skicka en intresseanmälan. Vi kontaktar dig så snart vi kan!

Att döpas

Genom dopet får den som döps en slags ”vattenstämpel” som aldrig försvinner, du är Guds barn. En del av den världsvida kyrkan och den lokala församlingen. På Svenskakyrkans gemensamma Dopsajt kan du läsa mycket mer.

Det kostar ingenting att själv bli döpt eller att döpa sitt barn. Präst, musiker, vaktmästare och kyrka ingår.

Välkommen att höra av dig - i kyrkan är ett dop alltid en stor glädje och fest.

Varför dop?

Dopet är ett av den kristna kyrkans sakrament, en så kallad helig handling. Vi tror på att Gud handlar i dopet och ger oss sitt löfte på att leva med oss genom hela livet, ända in i döden.

Dopgudstjänsten

Inför ett dop samtalar föräldrarna alltid med prästen som ska döpa deras barn, det kallas dopsamtal. Då pratar man bland annat om utformningen av dopgudstjänsten.

Fadder

En fadder är någon som har lovat att alltid ställa upp, alltid ta sig tid, och alltid finnas där för en om man vill ha stöd.

Dopklänning för utlån

Dopklänningar

Den långa dopklänningen symboliserar bland annat att Guds kärlek och nåd är större än vad vi kan förstå.

Välkommen med dina frågor och funderingar via e-post, telefon och besök.

Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: Döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn Och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er.

Matteusevangeliet, kapitel 28, vers 18-20