Käringöns kyrka
Foto: Anna Dahl

Käringöns kyrka

På Käringön ligger denna vita träkyrka, och har så gjort sedan 1700-talet.

Bilder från Käringöns kyrka

HISTORIA OM KÄRINGÖNS KYRKA

Käringön har varit bebodd sedan 1500-talet och 1795 blev ön kapellförsamling. 1796 togs kyrkan i bruk och gjorde det möjligt för de omkring 300 invånarna att fira gudstjänst i en egen kyrka.

Kyrkan har ett 20 meter högt torn med en kopparklädd spira. I omkring 100 år var kyrkan rödmålad på utsidan, men idag är den vit.

ALTARTAVLA

Altartavlan från 1670 är från början ett epitafium, en minnestavla, över kyrkoherden i Morlanda, Nils Holger Anctander (död 1667). Understycket föreställer instiftandet av nattvarden. Den renoverades 2008 av Anders Darwall, som försökte återskapa den ursprungliga färgsättningen.

DOPFUNT

Vid korets sydsida finns en gråvit dopfunt från 1901.

PREDIKSTOL

Predikstolens korg är från 1600-talet och är en gåva från Fiskebäckskil. Ljudtaket är snidat av Olle Eliasson.

ORGEL

Kyrkans första orgel köptes av medel donerade av änkan Anna J. Pettersdotter vid hennes död 1875. På orgelläktarens barriär är de fyra evangelisterna samt Moses och Aron avbildade. Dessa målningar gjordes antagligen när kyrkan byggdes, men målades i något sammanhang över. De togs fram igen på 1900-talet.  Länk till orgelns disposition.

NATTVARDSSILVER

Nattvardskärlen, kalken och paten är i förgyllt silver. På dem finns en gravyr från 1796 som avslöjar att det är gåvor från ”Fem rederliga män på Käringön”.

KYRKKLOCKOR

Från början hängde det en klocka i tornet från 1797. Den var gjuten av Gerhard Horner och skänkt av ett fiskeribolag på ön. Den klockan ersattes senare av en större och en mindre klocka.

KYRKOGÅRD

Den första församlingsbon som begravdes på öns kyrkogård var änkan Cecilia Olofsdotter, född 1715 och gravsatt den 11 juni 1797.

MINNESTAVLOR

Utanför kyrkan finns en sten och ett ankare, och inuti finns det minnestavlor. Dessa invigdes under Kristi Himmelsfärdshelgen 1993. De är till minne av de öbor som mist sina liv i havet.

MER FAKTA OM KÄRINGÖNS KYRKA

Riksantikvarieämbetet har mer fakta om Käringöns kyrka i sitt bebyggelseregister.

Någon sitter och skriver på sin laptop.

Boka och beställ via webben

Boka lokaler, dop och vigslar eller beställ gravskötsel via webben!

Om kyrkogårdarna

Här kan du läsa mer om allt från gravrätt till gravskötsel, varför det står små skyltar vid gravarna och vad en gravrättsinnehavare är.

Orgeln i Käringöns kyrka

Käringöns kyrkas första orgel köptes med hjälp av medel donerade av änkan Anna J. Pettersdotter vid hennes död 1875. Den nuvarande orgeln är byggd av Eskil Lundén, Göteborg 1915.

Morlanda församling

Välkommen till Morlanda församling. Här kan du hålla dig uppdaterad om vad som händer i församlingen för vuxna.

Liten fyrkantig tavla där Morlanda kyrka är målad med blank färg.

Morlanda församlingsråd

Ett råd - många kyrkor