Gamla kapellet västra
Foto: Asbjörn Karlsson

När du besöker kyrkogården

Välkommen att besöka Västra begravningsplatsen och Gamla kyrkogården i Oskarshamn. Här följer några goda råd och anvisningar.

DEKORATIONER

Det är vanligt att dekorera graven med blommor och personliga föremål. Vid minneslunden och askgravlunden finns gemensamma platser för snittblommor. För allas trivsel vill vi göra dig uppmärksam på några saker.

Enskild gravplats
Försäkra dig om att de föremål du placerar vid graven, till exempel lyktor, vaser och prydnader, står på ytan som tillhör graven. Står dessa placerade på något annat sätt, till exempel bakom gravstenen, finns risk för att personal skadar sig när de arbetar på kyrkogården. Det finns även en risk att sakerna blir förstörda av misstag.
När vi inte kan avgöra vilken grav föremålen tillhör kommer de omhändertas i två månader innan de kastas. Saknar du ett föremål kan du själv se efter om det omhändertagits. Sakerna förvaras på Västra begravningsplatsen, på en hylla bakom servicebyggnaden, på sidan som vetter ned mot minneslunden.

Askgravlund och minneslund
Minneslund och Askgravlund är ett kollektivt gravskick med gemensam smyckningsplats där anhöriga får smycka med snittblommor. All övrig smyckning utförs av kyrkogårdsförvaltningen. Krukväxter är med andra ord inte tillåtna och kommer därför att plockas bort av kyrkogårdsförvaltningens personal.

SÄKRA GRAVLJUS

Under Allhelgonahelgen och den mörka årstiden är det vanligt att tända ljus på nära och käras gravar. Kyrkogårdsförvaltningen avråder dock bestämt från att använda gravljus i glas. Glasljusen går lätt sönder och kan orsaka bränder. Djur riskerar att skada sig och det är inget trevlig jobb att plocka upp glasskärvor.

Använd istället små och stabila gravljus med lång brinntid som inte kan gå sönder. Ljuslyktor som du ställer ett gravljus inuti fungerar också. Tack för att du bidrar till en trivsam och säker miljö!

KULTURHISTORIA & REKREATION

På kyrkogården är du välkommen att ta en stilla promenad och uppleva den vackra, historiska miljön.
Västra begravningsplatsen erbjuder en unik kulturmiljö med ståtliga ekar, vattenfall och prunkande planteringar. Gamla kyrkogården vid Oskarshamns kyrka har intressanta gravvårdar - ta gärna med barnen och hitta de olika yrkestitlarna som står på gravstenarna.

gamla kapellet vita blommor

Kyrkogårdar och kapell i Oskarshamn

Läs om de vackra begravningsplatserna i Oskarshamn

Kyrkogård Vattenkannor

Gravskötsel i Oskarshamn

Läs om vilka skyldigheter du har för att sköta gravplatsen. Här hittar du också vilka olika tjänster vi erbjuder för att ta hand om graven åt dig.