En flicka hjälper en kvinnlig präst med nattvarden.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Gudstjänster och andakter

Mitt i livets glädjeämnen, sorger och hopp samlas vi till gudstjänst. I kyrkan samlas vi varje vecka för att fira gudstjänster och andakter tillsammans. Alla är välkomna att vara med: unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan.

I Överkalix firar vi vanligtvis gudstjänst varje sön- och helgdag klockan 11 i Överkalix kyrka.  I Jockfalls kapell och Lansjärvs kyrka firas regelbundet gudstjänst. I Jockfall har vi dock inga gudstjänster mellan julottan och påskdagen. Klockan 14 är vanlig gudstjänsttid på dessa platser men variationer kan förekomma. Gudstjänster hålls även i andra byar, mestadels under advent/jul och på sommaren. Varje vecka firas gudstjänst på något av våra äldreboenden, Brännagården och Tallviksgården.

Kyrkor och kapell

I Överkalix församling finns två kyrkor och ett kapell. Alla med sin egen unika historia. Välkommen på besök!

Gudstjänsten

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla.

Person gräver i jorden och håller mull i sina händer.

Tankar inför helgen

"Vart ska du? Frågar blommorna inte när Gud går, men jag vet inte om de litar på att Gud återkommer. Så kommer köldknäppen, en iskall vind drar fram. Är allt över nu? " Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Någon har tänt ljus och läser bibeln.

Kyrkoårets bibeltexter

Kyrkoåret, kyrkans kalender, börjar med första advent. Varje söndag och helgdag under kyrkoåret har sitt namn, sitt tema och sina bibeltexter. Här kan du läsa bibeltexterna för olika helgdagar under kyrkoåret.

Det händer i församlingen

I webbkalendern hittar du gudstjänster, barnverksamhet, konserter och allt annat som händer i Överkalix församling och i hela Svenska kyrkan runt om.

Kontakta Överkalix församling

E-post: overkalix.forsamling@svenskakyrkan.se