Foto: mnp

Välkommen till Birgittagården vid Hargs kyrka

En rastplats att vila själen och fötterna på.

Martinleden och Vikingaleden möts i Harg och Birgittagården är en rastplats för vandrande pilgrimer.
Birgittagården i Harg återinvigdes den 7 oktober 2018 efter att fått lite omsorg i form av nya möbler och färg. Heliga Birgitta hade många visioner som bland annat resulterade i byggandet av Vadstena kloster och kyrka. Vår vision för Birgittagården är att den ska få vara lite som ett kök eller ett köksbord, det är ju där man möts, sitter ner, samtalar och hämtar ny kraft för vardagen.
Varmt välkommen!

Vandra och övernatta i Birgittagården

ÖVERNATTA I BIRGITTAGÅRDEN
För dig som önskar övernatta efter vägen har vi ställt iordning för vandrare och pilgrimer i Birgittagården vid Hargs kyrka. Här finns 3 sängplatser och 8 golvplatser (luftmadrass).
Dusch, toalett och kök finns.

Boka via vår expedition, 0173-428 00. Se aktuella tider under Kontakt här på hemsidan. e-post: roslagens.norra.pastorat@svenskakyrkan.se. Bokning måste ske  tre arbetsdagar före övernattningen eftersom vi behöver meddela brandmyndigheten.
Kostnad: 150 kr/person/natt betalas på plats via Swish eller Bg som du får vid bokning.

Sovrum för vandrare, tre bäddar, för övernattning i Birgittagården Foto: MNP

Återinvigning av Birgittagården den 7 oktober 2018

”Visa mig Herre din väg...”

Biskop e m Martin Lönnebo inviger Birgittagården Foto: Torbjörn Forsman

Så ljöd sången på Birgittadagen, när hela kyrkan i högmässan först fylldes till sista plats och sedan när alla i en lång rad tågade ut från kyrkan upp mot Birgittagården för en högtidlig invigning av vårt nya pilgrimscentrum.

Biskop emeritus Martin Lönnebo invigningstalade, huset fylldes till sista plats med gäster från när och fjärran, linssoppan mättade och räckte till alla och efteråt bjöds det såklart på kaffe och tårta.

Välkommen till Birgittagården - en rastplats och mötesplats för vandrare genom livet.