Åby kyrkas torn mot en blå himmel med frostiga träd runt omkring
Foto: Ina Danielsson

Åby kyrka 250 år 1774-2024

Här finns programmet för hela jubileumsåret.

2024 fyller Åby kyrka 250 år. Åby församling bjuder därför in till ett årslångt firande med flera olika nedslag från historien. Kyrkan kommer att uppmärksammas för vad den varit och för vad den är.

Under året bjuder Åby församling in till olika jubileumsarrangemang:

Torsdag 8 februari
Kl. 18 Åbygården och Åby kyrka

Berättarkväll om bygden och kyrkan i Åby - Åbys historia från 1700-talet till idag

Peter Danielsson, historiker och hembygdskonsulent samtalar med Lars Åkesson, kyrkvaktmästare i Åby, om hur vardagen såg ut i Åby 1774, hur det kom sig att kyrkan byggdes och vilka släkten Ulfvenklou var. Kvällen inleds i Åbygården och avslutas i Åby kyrka med en rundvandring.

Moderator är Emma Angelin-Holmén.

Ett samarrangemang med Åby hembygdsförening.

Gratis inträde. Fikaservering.

Lördag 13 april
Kl. 18.00 Åby kyrka

Jubileumskonsert Åby kyrka 250 år.

Foto: Ina Danielsson

Svenska Barytontrion med Göran Danielsson, gambist, barytonspelare och kyrkomusiker med rötter i Åby församling musicerar tillsammans med Alma Möller, viola och Håkan Molander, cello. Trion spelar musik av Joseph Haydn skriven vid samma tid som Åby kyrka byggdes och invigdes. Instrumentet baryton är ganska okänt idag, missa inte detta tillfälle att njuta av unik musik på ett unikt instrumet och fira Åby kyrka samtidigt.

Fri entré, kollekt. Mingel i kyrkan efter konserten.

Torsdag 6 juni Nationaldagen
Kl. 11.00

Åby kyrka 250 år – födelsedagskalas med fokus på barnen.

Vi leker gamla och nya lekar och bjuder på tårtkalas på grönområdet mellan Åbygården och Åby hembygdsförening.

Ett samarrangemang med Åby hembygdsförening.

Vecka 28 8 – 14 juli
Åby kyrka och Åby kyrkogård
Dagligen kl. 11-15

Sommarkyrka med Kyrkogårdsteater

Kyrkan är öppen dagligen under Sommarkyrkan. Det kommer spelas Kyrkogårdsteater vid två tillfällen under veckan.

Kaffeservering och utställning av gamla kyrkliga föremål.

Lördag 26 oktober
Kl. 14 Skammelstorps skola

Husförhör

Välkomna att uppleva hur ett husförhör kunde gå till för länge sedan.

Servering av kaffe och ostkaka.

Söndag 1 december Första söndagen i advent
Kl. 10.00 Åby kyrka

Jubileumshögmässa

Kören Spirea samt musiker medverkar.

Efter högmässan serveras jubileumsfika i Åbygården.

Åby församling hälsar alla varmt välkomna till arrangemangen under jubileumsåret!