Foto: Ina Danielsson

Fira gudstjänst

Varje söndag och helgdag i april firas gudstjänster på olika platser i Ryssby och Åby församlingar.

Gudstjänster i april

1 april Annandag påsk
Tema: Möte med den uppståndne
Rikskollekt till Act Svenska kyrkan

Kl. 10 Friluftsmässa på Nyttorp, Sussie Kårlin leder mässan, musik med Helene Walle. 13.30 Samåkning från Mariagården. Ta med eget fika samt något att sitta på. Vid dåligt väder firas mässan inomhus.

7 april Andra söndagen i påsktiden
Tema: Påskens vittnen
Stiftskollekt: Stiftsgården Tallnäs, Wettershus Retreatgård

Kl. 10 Högmässa i Ryssby kyrka, Johan Kårlin leder mässan.

Kl. 16 Gudstjänst i Åby kyrka, Johan Kårlin leder gudstjänsten.

Kl. 4.00 Andakt på Äringen i Läckeby

14 april Tredje söndagen i påsktiden
Tema: Den gode herden
Rikskollekt till Sveriges kristna råd

Kl. 10 Högmässa i Åby kyrka, Sussie Kårlin leder mässan.

Kl. 16 Gudstjänst i Ryssby kyrka, Sussie Kårlin leder gudstjänsten.

21 april Fjärde söndagen i påsktiden
Tema: Vägen till livet
Församlingskollekt

Kl. 10 Högmässa i Ryssby kyrka, Sussie Kårlin leder högmässan, Per Eriksson, Samuel Starfelt & Helene Walle spelar.

Kl. 16 Bön- & lovsångsgudstjänst i Åby kyrka, Sussie Kårlin leder gudstjänsten, Lovsångsgruppen spelar & sjunger.

Kl. 18.30 Stillhet & Ro i Ryssby kyrka

28 april Femte söndagen i påsktiden
Tema: Att växa i tro
Rikskollekt till EFS

Kl. 10 Högmässa i Åby kyrka, Sussie Kårlin leder mässan. SPF-kören Rockneby-Läckeby sjunger.

Kl. 16 Musikgudstjänst med disneytema i Ryssby kyrka, Sussie Kårlin leder gudstjänsten. Fokus är sånger och texter från olika Disneyfilmer. Barn, ungdomar och vuxna i pastoratet medverkar genom att leda sång och musik. Välkommen in i en helt ny värld, där havet är djupt och vi får sjunga Hakuna matata!

Kollektnummer Ryssby församling: 123 636 90 45
Kollektnummer Åby församling: 123 398 11 56

Välkommen till kyrkan!

Varje söndag och helgdag året om firas det gudstjänst i båda kyrkorna i Rockneby och Läckeby, det sjungs sånger och psalmer, böner bes, det går att lyssna på texter från Bibeln och på predikan, ofta firas nattvard och ibland är det stillheten och lyssnandet som står i fokus.

Barn och unga är särskilt välkomna till i en enklare form av gudstjänst, dessa kallas familjegudstjänst och ibland familjemässa men det finns alltid plats för barnen i alla gudstjänster, i båda kyrkorna har vi fina barnhörnor.

Gudstjänsttider

I terminerna:

Söndagar kl. 10.00 Högmässa i någon av kyrkorna
Söndagar kl. 16.00 Lovsångsgudstjänst, temagudstjänst, familjegudstjänst eller familjemässa i någon av kyrkorna
Sista torsdagen i månaden Stillhet & ro 18.30 i Ryssby kyrka

Sommartid:

Söndagar kl. 10.00 Högmässa i någon av kyrkorna
Söndagar kl. 18.00 (Ibland kl. 14.00) Gudstjänst, temagudstjänst, friluftsgudstjänst eller kvällsmässa i någon av kyrkorna

Det firas också gudstjänster på de äldreboenden och träffpunkter som finns i Rockneby och Läckeby. I kalendern här nedanför finns alla gudstjänsttider och också alla avvikelser och förändringar!

Närbild på en skylt med en pil och texten Kyrkan.

Turlista Kyrkskjuts Ryssby församling

Turlista från och med 7 april 2024