Ett par trädgårdsarbetare håller i en blomma i som ska planteras.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Diakoni – Gemenskap, stöd, samtal och uppmuntran

Diakoni – kyrkans sociala omsorg – ett uppdrag för hela församlingen att tillsammans dela både sorg och glädje. Livet ställer oss ibland inför svåra situationer och då behöver vi hjälpa varandra. Men också kunna dela all glädje livet ger – den växer om vi delar med oss till varandra.

I Bibeln står det:
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också gör för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.  (Matt 7:12)

Inom ”diakonin” finns olika aktiviteter, som till stor del drivs av ideella medarbetare – olika gemenskapsträffar som är öppna för alla, och alla åldrar.

Diakonen erbjuder enskilda samtal till stöd och hjälp, där lyssnandet är en stor del. Hembesök och bokade telefonsamtal är också möjligt. Ingen fråga är för stor eller liten. Det kan t.ex handla om relationsbekymmer, sorg, ensamhet, livsfrågor och om tro. Du behöver inte vara medlem i Svenska Kyrkan för att boka samtal med diakonen. Samtalen är kostnadsfria.

Välkommen att höra av dig!

Diakoner bär ofta grön skjorta samt ett halsband/emblem
med följande kännetecken:

Ringen: Gud Fader som omsluter allt.

Ett halsband med ett diakonemblem mot träbakgrund.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Korset:  Jesus Kristus.

Duvan: Uppgiften att gå med bud om liv.

Boka en ”fikakorg”

Fikakorg Foto: Anna Bäckström

Ibland kan det vara svårt att ta sig iväg på aktiviteter eller samtal. Boka gärna en ”fikakorg” så kommer diakon Anna hem för ett besök. ”Bara” fika ihop - kan betyda mycket. Välkommen att boka ”fikakorg”, ring Anna på 0372/403 54. Vill du hellre bjuda på fikat själv, går det givetvis också bra.