En person sitter utomhus och arbetar på sin laptop. En mobiltelefon ligger bredvid kopplad med en sladd till datorn.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Kontakta oss

Vill du göra en bokning? Har du en fråga? Eller vill du samtala med en präst? Välkommen att höra av dig!

Genom dopet välkomnar vi en ny människa i kyrkans gemenskap.

Vigsel

Att gifta sig är att ge varandra löftet att dela glädje och svårigheter i en livslång gemenskap.

Närbild på en lila klöverblomma.

Inför begravningen

Inom kort efter dödsfallet bör man ta kontakt med den avlidnes församling och anmäla dödsfallet samt önskan om begravning. Det kan man göra själv eller få hjälp med av en begravningsbyrå.

Stöd & Samtal

Diakoni betyder tjänst och innebär omsorg om medmänniskan i livets olika situationer. Välkommen till vår besöksmottagning i Södertälje församling eller ring vår telefonmottagning i Östertälje församling!

Kontakta pastoratsexpeditionen

(Södertälje församling, Östertälje församling och Enhörna församling)

Besök och telefon
Expeditionen finns på Mälaregatan 4, bakom S:ta Ragnhilds kyrka. Här finns även församlingshemmet S:ta Ragnhildsgården.
Hos oss bokar du dop och vigsel. Har du andra frågor om Svenska kyrkan, medlemskap, våra verksamheter eller gudstjänster är du också välkommen att ta kontakt!

Telefonväxel:  08-550 913 50

Ordinarie öppettider:
Måndag-torsdag kl 09:30-14.00.
Lunchstängt kl 12.00-13.00.
Fredag kl 09:30-12:00.

Hemsida: www.svenskakyrkan.se/sodertalje
E-post: sodertalje.pastorat@svenskakyrkan.se

Kontakta pastoratets medarbetare

En svart prästskjorta.

Präster och herdar

Prästerna i Södertälje pastorat leder gudstjänster och andakter. Till uppgifterna hör också att döpa, konfirmera, viga, begrava och ge själavård.

Någon har på sig ett halsband med ett diakonemblem.

Diakoner, diakoniassistenter och integrationssamordnare

Diakoner och diakoniassistenter i Södertälje pastorat arbetar med kyrkans sociala arbete. Behöver du någon att prata med? Kontakta oss gärna!

Någon spelar kyrkorgel.

Musiker

Ska du gifta dig och vill diskutera musiken? Planerar du ett dop eller en begravning och vill få förslag på psalmer? Vill du börja sjunga i en av våra många körer? Kontakta oss gärna!

En kvinnlig ledare sitter i en ring och spelar gitarr och sjunger för en grupp barn och deras föräldrar.

Pedagoger och församlingsassistenter

Är du som förälder nyfiken på vår barn- och ungdomsverksamhet? Är du lärare och vill ta med din klass till kyrkan? Hör av dig till oss!

Någon slevar upp soppa i en skål.

Församlingshemsvärdar och samordnare

Församlingshemsvärdar jobb fylls med många olika arbetsuppgifter. Oss kan du bland annat fråga om allt som rör lokalvård, inköp och servering.

Pastoratsexpedition

På pastoratsexpeditionen i S:ta Ragnhildsgården hittar du administratörer, hr-generalist, ekonomer, kommunikatörer, IT-ansvarig samt fastighetsansvarig och fastighetsskötare.

Kyrkvaktmästare

Kyrkvaktmästare kontrollerar dagens aktiviteter i kyrkan och hjälper till med allt det praktiska kring en gudstjänst, ett dop, en vigsel, en begravning, ett konsertarrangemang eller något annat som kyrkan har planerat.