Foto: Maria Elmerfjord

Konfirmation

Det år du fyller 14 år får du en inbjudan till konfirmation. Du är välkommen vare sig du tror, tvivlar eller bara är nyfiken. Det vore jättekul att få lära känna dig. Allt är kostnadsfritt!

Det finns många anledningar att bli konfirmand!

Tid att fundera. Kärlek? Vänskap? Svek? Förlåtelse? Gud? Jesus? Tro? Döden? Och vad är egentligen meningen med livet? När du är konfirmand finns möjlighet att prata om och fundera på sådant som vi kanske inte gör varje dag – liv och död, glädje och sorg, kärlek, rädsla och ensamhet. Vi har inga facit utan funderar tillsammans. På en plats där alla är lika viktiga och älskade för den de är.

Träffa nya kompisar....eller lära känna dem du tror att du redan känner på ett nytt sätt. Konfirmandtiden ger möjlighet att fundera tillsammans med andra. Och mitt i allt allvar så har vi kul. Skrattar, leker, käkar, ser på film, fikar, åker på läger, sjunger och spelar.

Ungdomar i behov av särskilt stöd är välkomna i våra ordinarie grupper men om behov finns av en egen grupp så vill vi möta det behovet.

Välkommen!

Våra konfirmationsgrupper 2024-2025

Mat o Mångfald 2024-2025

Vi träffas en söndag i månaden i Figeholm. Vi firar mässa tillsammans, gör vår egen lunch och samtalar om livets små och stora frågor. Vi kommer att åka och besöka andra församlingar några gånger under året och så blir det en resa på våren. Kom och va med så får du se hur kul vi har de tillsammans!

Ungdomar som ligger på en filt på grönt gräs

På spåret 2024-2025

Detta är gruppen för dig som gillar läger. Häng med på ett inre och yttre äventyr! Lär känna nya kompisar och tillsammans skapar vi nya minnen för livet. Vi träffas vid härliga läger på olika platser i Sverige. Vid vårt första läger sover vi över i Sankt Petri kyrka. I april åker vi till Polen, där kommer vi bland annat att besöka koncentrationslägret i Stutthof. Hoppas vi ses!

Konfirmationsgruppen #Skapligt Västervik 2024-2025

Vi träffas onsdagar udda veckor kl. 16.00 - 19.00 i Elvan, Västervik.

Ungdomar på en gräsmatta med havet i bakgrunden

Skärgårdskonfa 2025

En grupp för dig som har fullt upp under året. Häng med oss på äventyr i skärgårdens tecken. Vi träffas på tre läger. På det först åker vi till Göteborg och besöker Liseberg och Universeum. Vårt andra läger går till kuststaden Karlskrona och besöker marinmuseet. Det stora lägret i augusti gör vi på vår underbara skärgårdsö Hasselö. Det blir bad, glass, lägerbål och gemenskap. Tillsammans skapar vi härliga äventyr och minnen för livet. Hoppas vi ses!

Mat & Prat - Ankarsrum 2024-2025

Start september 2024 med slut maj 2025. Vi träffas en söndag i månaden i Ankarsrums kyrka där vi tillsammans fikar, åker på läger, funderar över livets små och stora frågor och använder oss av olika kreativa uttryck. Vi avslutar vår konfatid med en resa till Gröna Lund eller Liseberg. Tillsammans skapar vi minnen för livet. Hoppas vi ses!

Det bästa med konfan var att vi lärde känna många nya personer och att det var roligare än vi trott!

Ottilia & Marcus, tidigare konfirmander i Södra Tjusts pastorat

vanliga frågor

FÅR JAG VARA MED OM JAG INTE TROR PÅ GUD?

Ja! Du får gärna vara med även om du inte tror på Gud. Vi blir aldrig färdiga med vad vi tror, tänker och tycker. Under konfatiden får du chansen att fundera och diskutera tillsammans med andra – just utifrån vad du tror.

NÄR KAN JAG KONFIRMERAS?

Vanligtvis sker konfan under det läsår som du går i 8:an, eller det år då du fyller 14 eller 15. Om du går i 9:an eller är äldre så går det också bra att konfirmeras, antingen i den vanliga konfirmationsgruppen eller enskilt.

KOSTAR KONFA?

Nej, allt är kostnadsfritt!