Biskopar i Stockholms stift

Stockholms stifts biskopar

Biskop Andreas

Andreas Holmberg vigdes till biskop för Stockholms stift den 22 september 2019.

Biskop Eva Brunne

Eva Brunne vigdes 2009 till biskop i Stockholms stift. Hon var den åttonde biskopen i Stockholm.

Alla biskopar i Stockholms stift

Andreas Holmberg 2019–

Växte under en period upp i Tanzania, och har lagt sitt fokus på det lokala sammanhanget och på klimatförändringarna.

Eva Brunne 2009–2019

Sågs av vissa, som öppet homosexuell, som kontroversiell. Fokuserade på mångfald och fick många Sverigedemokrater att lämna Storkyrkan då hon predikade mot främlingsfientlighet.

Caroline Krook 1998–2009

Stiftets första kvinnliga biskop var innan dess landest första kvinnliga domprost. Skrev texten till en dansföreställning som sändes i TV. Känd för sitt stöd till homosexuella.

Henrik Svenungsson 1988–1998

Överhovpredikant som var engagerad i Baltikum. Välkomnade Nelson Mandela till Storkyrkan blott en månad efter dennes frigivning.

Krister Stendahl 1984–1988

Akademisk gigant som gärna utmanade teologiska konventioner. Han fördjupade samarbete med andra trosinriktningar, och återvände efter sin som biskop till Cambridge och Harvard.

Lars Carlzon 1979–1984

Gick till sjöss och skrev tre ungdomsdeckare. Var ordförande i Förbundet Sverige-DDR. Fick rubriker när han predikade mot rasism och vigde öppet homosexuella präster.

Ingmar Ström 1971–1979

Folkkär radiopräst som vågade prata klarspråk om sex och samlevnad. Under hans tid bildades stiftsbyrån, en föregångare till stiftskansliet.

Helge Ljungberg 1954–1971

Akademikern Ljungberg värnade om de mänskliga rättigheterna. Under hans biskopstid byggdes 33 nya kyrkobyggnader i stiftet, varför det blev brist på präster.

Manfred Björkquist 1942–1954

Utsågs till Stockholms stifts första biskop genom lottdragning. Han gav sig i sin ungdom ut i landet med studentkorståget, och var en av initiativtagarna till Sigtunastiftelsen.