Foto: Sofia Söderberg

Många vill konfirmeras i Stockholm

I Stockholm ökar konfirmandsiffrorna mest i landet, trots att konfirmanderna inte är flest här. Trenden är att landsbygden tappar och staden ökar. − Det finns en ökad efterfrågan på andlighet och meningsfullhet i samhället, menar stiftspedagog Stefan Elmér.

I Stockholms stift har konfirmandsiffrorna stadigt hållit samma nivå i tio år men nu syns en tydlig ökning. Ett högt tryck på konfirmandundervisningen och en ökning med 120 personer noterades under 2021–22. Även under pandemin hölls siffrorna för att sedan öka. En orsak var att kyrkan behöll verksamheten och inte ställde in verksamheten, berättar Stefan Elmér.

Intresset för att bli ung ledare har ökat med 134 procent de senast 20 åren. Orsaken kan vara att den egna konfirmationstiden var meningsfull, ett eget intresse av kyrkans arbete, att det ser bra ut i ett CV eller som ett sätt att ge tillbaka det positiva som man upplevt. Vilken församling som har flest konfirmander varierar utifrån variabler som att det är tätt mellan församlingarna och att ungdomar och personal är rörliga. Ledare kan byta arbetsplats och ungdomar följa med till en annan församling.

Kontinuiteten är viktig

Några av församlingarnas framgångsfaktorer är att medarbetarna gör ett bra arbete, egen lägergård, antal lägerdygn, nöjdhet med gudstjänstupplevelse och antal unga ledare. Kontinuitet i erbjudandet är viktigt, till exempel när det gäller plats och personal. Det är populärt med församlingar som reser till Assisi. Även andra platser kan bli populära olika år och namnet på gruppen är viktigt, till exempel Kårfalla eller Gotland. Att ha en strategi och tydlig målsättning är viktiga parametrar.

I stort sett använder alla grupper samma konfirmationsmaterial, som Bibeln och psalmboken, men även den så kallade frälsarkransen och eget material som plockas från olika håll.

En församling som sticker ut i statistiken är Täby församling som har 100 konfirmander mer än närmaste församling, 40 procent av alla tillhöriga. Här jobbas strategiskt och församlingen har en egen lägergård. Resurser i form av ekonomi, personal och tid läggs på konfirmandarbetet. Täby har flera olika läger där ett av de mest populära är lägergården Karlberg på södra Väddö.

Möt konfa-teamet som tänjer på gränserna

I Skarpnäcks församling är konfirmandsiffrorna ökande. Här finns en uttalad struktur och målsättning i arbetet med unga. Att synas ute i området och i skolan, att vara på plats där det händer och att ha öppet även under storhelger. I grunden finns en röd tråd.