Foto: Joakim Friberg

Besök från norra stiftet i Tanzania

Nyhet Publicerad Ändrad

Mellan den 9–20 mars hade Stockholm stift besök av Godwin Mselle och Neema Tarimo från norra Tanzania. Godwin och Neema verkar som präster i norra stiftet av den evangelisk-lutherska kyrkan i Tanzania, med centralort Moshi.

Northern diocese i Evangelical-Lutheran Church of Tanzania (ELCT) har en partnerskapsrelation och ett avtal med Svenska kyrkan Stockholms stift sedan 2016. Godwin och Neemas besök syftade till att stärka partnerskapet mellan stiften.

Runt om i Stockholm deltog de i mässor och gudstjänster och andra verksamheter i tiotalet kyrkor i Nacka, Vantör, Sollentuna, Österåker och Danderyd samt Storkyrkan.

Godwin är präst i den församling där Angaza Women’s Centre finns. Det är ett center för kvinnors rättigheter, hälsa och utbildning, framför allt kvinnor som är överlevare av sexuellt våld, som Stockholms stift stöder genom stiftskollekt nu på påskdagen.

”Fortsätt att gå med Gud”

Godwin och Neema gav en hälsning från ELCT till medarbetare i Stockholms stift och riktade sig speciellt till ungdomar: ”Fortsätt att gå med Gud och delta i sociala aktiviteter för samhället och världens framtid”.

Ömsesidigheten i vår vänrelation är viktig. Samtidigt som Godwin och Neema var i Sverige var två prästkandidater från Stockholms stift, Madelene Hansson Forsberg och Caroline Brorsson, på besök i Moshi.

På bilden ovan syns Neema Tarimo, Jennifer Schulze, Godwin Mselle och Joakim Friberg.