Foto: Caroline Hedin

Grattis Eva Brunne, 70 år

Nyhet Publicerad Ändrad

Hallå där, Eva Brunne, biskop i Stockholms stift 2009-2019, och 70 år den 7 mars.

Hur känns det?

− Det känns jättebra att fylla 70. Och lite stort. Jag träffade några vänner sedan lång tid tillbaka i går och det hade vi inte trott för 50 år sen att vi skulle fira det här.

Vad gör du nu för tiden?

− Nu gör jag mycket av det jag inte hann med när jag var i aktiv biskopstjänst. Det blir en del ideella styrelseuppdrag och jag läser mycket mer än tidigare. Jag hoppar också in lite grann som församlingspräst. Det var ju därför jag en gång vigdes − för att arbeta i församling. Sedan hade jag ett trivsamt uppehåll som biskop i 10 år. Så nu är det lite dop och begravningar. Det känns fint att stå till förfogande på det sättet.

− Jag hade väldigt bra år som biskop. Men nu är det en annan tid, andra uppdrag och annat fokus. Jag läser böcker som jag inte måste läsa, mycket skönlitteratur som jag har försummat tidigare. Även en del biografier, vissa säger att det har med åldern att göra att man börjar intressera sig för biografier.

Eva Brunne

Du hade tänkt bli journalist, har du någonsin ångrat ditt vägval?

− Jag har absolut inte ångrat en dag av mina 46 år som präst. Jag hade funderingar på att bli journalist. Jag tyckte att det vore bra att ha lite teologi i botten. Att det sedan blev präst berodde mycket på den kristna studentrörelsen och den typen av engagemang. På den tiden tyckte jag att kyrkan var ganska tråkig. Så vi tänkte att det bästa måste vara att ändra den inifrån. I dag är jag glad och stolt över att se en annan kyrka än den jag mötte i min ungdom.

Är det någon särskild händelse från din tid som biskop som du fortfarande bär med dig?

− 2013 var det biskopsvisitation i Hägerstens församling. Då fick jag frågan om att spela Jona i Georg Riedel och Lars Collmars Fiskmässan [en dramatisk mässa skriven för barn]. ”Visst kan jag det!”, sade jag. Men det skulle visa sig att jag inte riktigt förstått hur mycket repetition och nervositet som det skulle föranleda. Jag kom att tänka på det eftersom både Georg Riedel och Lars Collmar nyligen har dött.  Och jag fick vara med och göra deras mästerverk. Georg Riedel spelade vid gudstjänsten. Det var några barn där och de visste inte vem han var förrän någon nämnde Idas sommarvisa. Riedel hörde det så han satte sig och spelade Idas sommarvisa. Min roll i Fiskmässan gick i alla fall bra och det var jättekul.

Till sist, vad ser du närmast fram emot?

− Närmast ser jag fram emot vår och sommar och att det blir mer liv utomhus som så många andra. Och att det kommer att gå bra för MFF i allsvenskan i år. Det var rätt skönt som biskop i Stockholm att hålla på MFF, och inte på nåt av Stockholmslagen.

(Bilden i topp är tagen 2009, året då Eva Brunne vigdes till biskop.)

Joakim Vestlund

Läs mer om Eva Brunnes tid som biskop i Stockholms stift här.