Foto: Magnus Aronson/Ikon

Konfaboom i stiftet − högsta andelen konfirmerade på tjugo år

Nyhet Publicerad

Andelen kyrkotillhöriga i Stockholms stift fortsätter minska, men med mindre än förut. Det visar 2023 års medlemsstatistik för Svenska kyrkan. Mest glädjande är att stiftets konfirmationssiffror är högre än på många år.

För fjärde året i rad ökade andelen 15-åringar som konfirmerat sig i Stockholms stift, och det gäller för både flickor och pojkar. Det faktiska antalet konfirmander ökade för tredje året i rad.

44 procent av tillhöriga 15-åringar konfirmerade sig under 2023, vilket är den högsta andelen under hela 2000-talet, och en ökning med elva procentenheter sedan 2003. (Se grafik till höger)

− Det handlar om församlingarnas goda arbete. Kontinuitet i konfirmandsarbetslag och lägeralternativ samt arbete med unga ledare ger resultat, säger stiftspedagog Stefan Elmér, och lägger till:

− Vi märker att den andliga längtan har ökat.

Positiv kedjeeffekt

En studie visar att Sverige och Finland har de mest nöjda konfirmanderna i Europa, och den betydelsen ska man inte underskatta, menar Stefan Elmér:

− Det betyder att de delar med sig av sina erfarenheter till sina kompisar. Man kan också se att det har skett en förskjutning från tradition till eget val – det vill säga att de som väljer att konfirmera sig idag gör det för att de själva vill det, säger han.

Konfirmationsstatistik för 2000-talet Foto: Grafik: Torbjörn Hygins

Däremot har antalet dop gått ner en smula efter att ha ökat de två senaste åren. Nivån är nu något lägre än före pandemiåren.

Färre utträden och fler inträden

43,3 procent av stiftets folkmängd var medlemmar i Svenska kyrkan när 2023 tog slut, vilket är en minskning från 44 procent föregående år. Så här har det sett ut i många år, men även om det fortfarande är fler som lämnar kyrkan än som väljer att bli medlemmar så går trenden åt rätt håll.

Antalet inträden ökade med 14 procent under 2023, och har ökat med 50 procent sedan 2016. Samtidigt har de aktiva utträdena minskat med 15 procent sedan 2022 och med hela 54 procent sedan 2016. Och även om mer än dubbelt så många har lämnat än som inträtt så var motsvarande siffra 2016 nästan åtta gånger så många.

Läs även konfirmationsreportaget från Skarpnäcks församling

Möt konfa-teamet som tänjer på gränserna

I Skarpnäcks församling är konfirmandsiffrorna ökande. Här finns en uttalad struktur och målsättning i arbetet med unga. Att synas ute i området och i skolan, att vara på plats där det händer och att ha öppet även under storhelger. I grunden finns en röd tråd.