Reportage

Under denna meny samlas texter som är tillgängliga för församlingar och pastorat inom Stockholms stift att ta för eget bruk. Högupplösta bilder och texter är fria att använda i sin helhet eller delar av dem, så länge som byline anges.

Materialet kommer finnas att hämta i Teamsgruppen Kommunikatörer i Stockholms stift. Om du inte är medlem i gruppen men ändå vill använda materialet så kontakta pia.runsten@svenskakyrkan.se på stiftskansliet.

Alla reportage

Här får långtidsarbetslösa en chans att komma vidare i livet

I Järfälla församling tas långtidsarbetslösa emot för arbetsträning som en del av den diakonala omsorgen. Syftet är att ge människor ökade möjligheter till en framtida anställning. För att arbetet ska kunna fortsätta krävs nya sätt att finansiera verksamheten.

Möt konfa-teamet som tänjer på gränserna

I Skarpnäcks församling är konfirmandsiffrorna ökande. Här finns en uttalad struktur och målsättning i arbetet med unga. Att synas ute i området och i skolan, att vara på plats där det händer och att ha öppet även under storhelger. I grunden finns en röd tråd.

När Markuskyrkan bytte orgel

Söndagen den 11 februari 2024 invigdes Markuskyrkans nya orgel, med en festmässa i Björkhagen. Domkyrkoorganist Mattias Wager spelade en varierad repertoar på orgeln som överträffade hans förväntningar. Men resan dit har varit lång. Den började redan runt 2004.

1 500 dagar som biskop: några vanliga dagar finns inte

Den 22 september 2019 vigdes Andreas Holmberg till biskop för Stockholms stift. Höga förväntningar mötte, många förfrågningar och möten. Blev det som han hade tänkt och vilka utmaningar kan anas vid horisonten?

En resa genom Stockholms musikhistoria

Sedan 2019 har gamla böcker och noter letats fram ur kyrktorn, i påsar, bakom orglar och i dammiga hyllor. Nu ska denna upphittade, kanske bortglömda, skatt bli levande kyrkomusik igen.

Begravningssed i förändring: Nya influenser påverkar hur vi tar hand om våra döda

Antalet stockholmare som inte får någon begravningsceremoni alls ökar snabbt. Fyller begravningen fortfarande en viktig funktion, och vad kännetecknar en kristen begravning egentligen?