Självvattnande blomlådor på Gamla kyrkogården

Nyhet Publicerad

Från och med i år kommer kyrkogårdsförvaltningen gräva ner självvattnande blomlådor vid några gravar på Gamla kyrkogården.

Från och med i år kommer kyrkogårdsförvaltningen gräva ner självvattnande blomlådor på de gravar på Gamla kyrkogården där gravrättsinnehavaren har beställt skötsel inklusive sommarblommor. Detta gör vi för att få en enklare skötsel samt finare planteringar eftersom blommorna med dessa lådor får en jämnare bevattning och slipper konkurrera med trädrötter. En gång om året byter kyrkogårdsförvaltningen ut jorden helt i dessa lådor och därför får blommorna alltid de bästa förutsättningarna för att orka blomma hela sommaren. Nedgrävningen av lådorna kommer att ske succesivt under de närmaste åren med början på de områden där träden gör att rabatterna är som mest torra och snabbt blir fulla med trädrötter. Detta kostar inget extra för gravrättsinnehavaren.

Såhär fungerar de självvattnande blomlådorna.