Foto: AART architects och Bach Arkitekter

Utställning om Domkyrkobergets framtid

Nyhet Publicerad Ändrad

Fredag 8 mars inleder Strängnäs kommun ett samråd om förslag till ny detaljplan för Domkyrkoberget med Strängnäs domkyrka. Som en del av informationen till allmänheten ges plats för kommunens utställning inne i domkyrkan.

Syftet med en ny detaljplan är att göra en utveckling möjlig för verksamheterna på och runt domkyrkoberget med Strängnäs domkyrka, på ett sätt som stämmer med översiktsplanen för Strängnäs kommun från 2014. Planhandlingar ställs ut i kommunhuset, Multeum och domkyrkan 8 mars-5 april, som är öppen alla dagar 10-16.

Läs mer om information, samrådsmöte och öppet hus.

Runt om domkyrkan på fem platser har kommunen ställt ut informationsskyltar med QR-koder. De leder vidare till bilder på webben som visar hur vyn från varje skylt skulle kunna se ut med förslag till tillbyggnad och och nybygge.

Se vyn från domkyrkoplan och kom vidare därifrån till de fyra andra vyerna.

Utförlig information om förslaget till ändrad detaljplan och alla planhandlingar finns på Strängnäs kommuns webbplats.

Förarbeten, undersökningar, vision, resultat av arkitekttävling och projektorganisation med de sex huvudmännen finns samlade här.

Ett pressmeddelande om projektet för Domkyrkoberget och det samråd som nu inleds har skickats ut från Strängnäs stift.

Öppet hus om Domkyrkoberget

Lördag 16 mars 12.30-15.30 i Strängnäs domkyrka

Nu tar Strängnäs kommun fram en ny detaljplan för området kring domkyrkan

Planhandlingar ställs ut i kommunhuset, Multeum och domkyrkan 8 mars-5 april.