Foto: Catharina Carlsson

Öppna förskolan, babygrupp och gudstjänster

Mötesplatser för vuxna och barn där man får växa i sin egen takt, både till kropp och själ. Kom och träffa andra, ta en fika, dela glädje och funderingar.

Öppen förskola

Kyrkans öppna förskola för dig med barn 0-6 år. En mötesplats för dig och ditt barn där var och en får växa i sin egen takt, både till kropp och själ.

Kom och träffa andra, ta en fika, dela glädje och funderingar.

Måndagar och fredagar 09.00 -12.00 i Domkyrkans bodar. Sångsamling 10.15.

Start den 15 januari. Inställt v 8, 13 och 14. Avslutning v 22.

Aktuell info på församlingens facebookgrupp Kyrkans Öppna förskola och Babycafé i Strängnäs och här på församlingens webbplats.

Babysång

Sång, fika, gemenskap och delad glädje och funderingar. Varje onsdag under terminerna.

Grupp 1 Barn 7-12 månader, träffas 09.00- 10.45.

Grupp 2 barn 0-7 månader, träffas 11.00-12.30.

Ingen anmälan krävs.

Vårterminen startar 17 januari och sen återkommer babysång fram till 29 maj 2024.

Aktuell information i församlingens grupp på  Facebookgrupp: Kyrkans Öppna förskola och babycafé i Strängnäs och här på webbplatsen.

Vardagsgudstjänst i Strängnäs domkyrka

Kom och var med på en kort, enkel och barnvänlig gudstjänst fredagar 10.30. Efter gudstjänsten serverar vi fika i Domkyrkans bodar fram till kl.12.00.

Våren 2024: Fredagarna 26 januari, 16 februari, 22 mars, 12 april och 17 maj.

Information Jenny Sjögreen, biträdande kyrkoherde jenny.sjogreen@svenskakyrkan.se

Behöver du som barnfamilj extra stöd eller någon att prata med?

Behöver du med barnfamilj extra stöd eller någon att prata med?

Ta gärna kontakt med med Jenny Sjögreen, präst 0152-245 38 jenny.sjogreen@svenskakyrkan.se

Du kan också kontakta någon annan av församlingens präster diakoner. Gå vidare tilll kontaktuppgifterna.

Mässa med stora och små

En söndagsgudstjänst 11.00 för alla åldrar med barnen i centrum. Domkyrkans barnkörer medverkar. Efter Mässa med stora och små serveras korv med bröd eller något liknande.

Våren 2024: 14 januari, 11 februari, 31 mars, 28 april och 26 maj.

Att bli utesluten kan försvåra sorgearbetet för barn

Om ett barn är för litet att förstå vad som försiggår kan de inte heller ta skada av det. Om det är tillräckligt stort att förstå och har en egen relation till den döde är det viktigt att barnet får vara med och ta farväl. Därför finns det ingen ålder som är olämplig för barn att närvara vid en begravning.

Barnkyrkvärd

För dig som är 4-12 år och vill ha en uppgift i gudstjänsten.