Klimatstigen i Strängnäs stift

Klimatstigen är en upptäcktsresa genom naturen. Här får du lära dig mer om naturen, klimatet och vad som händer nu när klimatet förändras. Längs vägen får du också lösa olika uppgifter och utforska dina klimatkänslor. Din guide på vandringen är klimatängeln Pax och hans vän, biet Pollinis.

Invigning av Klimatstigen

Klicka på bilden för att ladda ner inbjudan.

Söndag 28/4 kl. 15 inviger biskop Johan Klimatstigen i Barnens skog i Vrena. Ta med dig familj och vänner och var med! Bandet klipps, vi går premiärrundan tillsammans och efteråt bjuds alla på fika vid grillplatsen. Välkommen!

Välkommen till Klimatstigen!

Denna vandringsslinga finns för att sprida kunskap och hopp i klimatkrisens tid. Vi vill att fler ska vara med och bidra till en klimatvänlig och hållbar framtid. Klimatstigen finns i Barnens skog i Vrena. Barnens skog är ett kyrkoreservat och fastigheten förvaltas av Prästlönetillgångar i Strängnäs stift.

Materialet har tagits fram inom ramen för Svenska kyrkans färdplan för klimatet. Arbetet har delvis finansierats av Lokala Naturvårdssatsningen (LONA), ett statligt bidrag som ges till lokala naturvårdsprojekt.

Svenska kyrkans arbete med klimatkrisen och förlusten av biologisk mångfald

Livet på jorden är hotat. Extremväder visar att klimatkrisen är ett faktum, liksom även förlusten av biologisk mångfald. Forskarnas bild bekräftas av det globala nätverk som Svenska kyrkan är en del av. Torka, översvämningar och brist på sötvatten visar att grunden för vår överlevnad är skör.

Klimatkrisen är både en existentiell och andlig kris. Som kristna vill vi värna skapelsen både genom konkreta insatser och genom reflektion över de existentiella frågor som klimatförändringen väcker.

Ett biskopsbrev om klimatet förenar klimatfakta med kyrkans erfarenhet. I biskopsbrevet finns ett antal uppmaningar, varav en del är riktade direkt till Svenska kyrkans församlingar, stift och nationella nivå.

2019 antogs en nationellt täckande klimatstrategi, Färdplan för klimatet, för att svara upp mot dessa uppmaningar. I färdplanen finns mål som säger att Svenska kyrkan till 2030 ska ha uppnått klimatneutralitet i den egna verksamheten, ha bidragit till de värderingsförändringar som är nödvändiga för att åstadkomma omställning och ha hjälpt dem som drabbas hårdast av klimatförändringarnas effekter.

Jordklotet.

Ett biskopsbrev om klimatet

Klimatkrisen är både en existentiell och andlig kris. Många känner oro, skuld och ångest. Hur ser vår framtid på jorden ut Nu är tid för hopp och handling.

Ett kyrktorn i rött tegel. I ena hörnet av bilden ligger ett infällt gröngult klot.

Vårt arbete för klimatet

Svenska kyrkans färdplan för klimatet innebär att vi ska minska vår egen klimatpåverkan och bidra till mänsklighetens gemensamma arbete för att bromsa effekterna av klimatförändringarna.