Ljuset från fönstret speglar sig i dopfatet på Brågarps kyrkas dopfunt.
Foto: Maria Lundström / IKON

Dop i S:t Staffans församling

Dopgudstjänsten är en glädjens och livets fest. Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Vi har dop i våra kyrkor både lördagar och söndagar. När du eller ert barn skall döpas bokar du en tid genom församlingsexpeditionen, 046-274 25 00 eller via formuläret längre ner på den här sidan
Därefter inbjuds ni till ett samtal med den präst som skall förrätta dopet och tillsammans utformas dopgudstjänsten. Val av psalmer och eventuella sånger gör ni tillsammans med präst och musiker.

Låna lokal för dopkaffe

Om du vill bjuda till dopkaffe i samband med dopet finns möjlighet att utan kostnad låna en lokal i församlingsgården i Staffanstorp eller i Prästgården i Kyrkheddinge. Fråga i samband med dopbokningen. Lokalerna används till mycket och är ofta uppbokade långt i förväg.

Låna en dopdräkt

Om du ska döpa ditt barn i S:t Staffans församling kan du låna en dopklänning gratis av församlingen. Det finns flera olika barnstorlekar. Ungdomar och vuxna kan använda konfirmandkåpa om så önskas. Det går också utmärkt att döpas i egna kläder.

Dopet ger rättigheter

Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan. Dopet ger tillträde till nattvarden samt rätten att vara fadder vid andras dop. För att bli konfirmerad måste man vara döpt. Den som är döpt får också rösta vid kyrkliga val från 16 års ålder och är själv valbar från 18 års ålder. Den döpta kan också bli kyrkvärd.

Vill du att barnet ska välja själv om det vill döpas senare? Anmäl ditt barn som medlem, så skickar vi hem en inbjudan till dop inför 18-årsdagen.

Dopgudstjänsten är alltid kostnadsfri. Du får ett dopljus som du kan tända hemma för att fira ditt dop.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

Förfrågan om dop

Du som vill boka dop kan skicka in uppgifter i det här formuläret, så kontaktar vi dig för att bestämma tid för dopet.

Om personen som ska döpas är ett barn behövs vårdnadshavarnas namn och personnummer.

Kontaktuppgifter

Behandling av personuppgifter: S:t Staffans församling hanterar personuppgifter enligt gällande integritetslagstiftning och den rättsliga grunden är berättigat intresse. För att kunna sköta och administrera dopet på ett bra sätt kommer vi att behöva behandla dopkandidatens och eventuella vårdnadshavares namn, personnummer och kontaktuppgifter i våra system. Uppgifterna om den döpte sparas så länge personen är medlem i Svenska kyrkan. Vårdnadshavarnas kontaktuppgifter gallras efter dopet. Vi använder döpta barns kontaktuppgifter för att skicka en inbjudan till bibelutdelning samt hälsningar på dopdagen fram till tiden för konfirmation. Uppgifter om dopet kommer att sparas i en så kallad ministerialbok, vilken sparas för alltid för historiska ändamål. Namn på eventuella faddrar kommer att registreras efter dopet. I söndagsgudstjänsten helgen efter dopet nämner vi de nydöptas namn i förbönen. Med stöd av intresseavvägning, om vårdnadshavare inte invänder, kommer döpta barns namn samt datum för dopet finnas synligt på barnets doplamm i församlingsgården tills nästkommande doplammsgudstjänst. Personuppgifter säljs inte vidare och delas inte utanför Svenska kyrkan om inte vi är skyldiga att göra så enligt lag. Vi överför inte dessa uppgifter till ett land utanför EU. Personuppgiftsansvarig är S:t Staffans församling, Box 104, 245 22 Staffanstorp. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på ststaffan@svenskakyrkan.se eller 046-274 25 00. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att framföra dem till tillsynsmyndigheten Datainspektionen/Integritetsskyddsmyndigheten.

Se och läs om församlingens kyrkor

Klicka på en kyrksymbol så får du information om och bilder på kyrkan.