Förskolan Axet utifrån med en regnbåge ovanför taket.
Foto: Tina Linde

Förskolan Axet och Druvan

Sedan 1989 bedriver S:t Staffans församling förskoleverksamhet med Axet - centralt belägen intill församlingsgården i Staffanstorp - och Druvan - med ett lantligt läge vid Nevishögs kyrka. Tillsammans har Axet och Druvan fyra åldersintegrerade avdelningar.

Vi skapar förutsättningar för lustfyllt och livslångt lärande så att barnen kan utvecklas till sina bästa jag.

• Vi har en trygg och välkomnande miljö för alla.
  • Vi har varierande lärmiljöer och mycket utevistelse.
  • Vi prioriterar leken som en viktig del i det pedagogiska arbetet.
  • Vi har kompetenta och engagerade pedagoger.
  • Vi har eget kök med hemlagad mat och nybakat bröd.

Anmälan

Söker ni förskoleplats? Kontakta förskolans rektor för mer information och boka gärna in ett besök hos oss.

Kommunen har ett gemensamt elektroniskt anmälningssystem där du loggar in med Bank-ID. Mer information finns på Staffanstorps kommuns webbplats.

Kommunens förskoleinformation

Axet och Druvan använder V-klassför information och kommunikation.

Avdelningen Fröet på förskolan Axet.

Axet

Förskolan Axet ligger centralt vid Brågarps kyrka och består av tre avdelningar och ett kök. Avdelningarna Kornet, Grynet och Fröet har vardera 17 barn i åldrarna 1–5 år.

Förskolan Druvan sedd från trädgården.

Druvan

Förskolan Druvan med en avdelning har lantligt läge intill Nevishögs kyrka i utkanten av Staffanstorp och består av en avdelning med 18 barn i åldrarna 1–5 år.

En mor och hennes barn bakar med blå lera.

Vikarier sökes!

Förskolan Axet och Druvan söker nu efter nya timvikarier.