Vigselpar
Foto: Svenska kyrkan/IKON

Vigsel

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet.

Kärleken bär

Bibeln säger att "Gud är kärlek". Guds kärlek är Bibelns starkaste tema. Den djupa kärleken som bär allt och uthärdar allt. Du behöver inte vara troende för att hålla med om att kärleken till en annan människa känns som att snudda vid något himmelskt. Rent av gudomligt. I en kyrklig vigsel är detta kärnan, att räkna med Guds närvaro och delaktighet i ett gemensamt liv.

Vad krävs för att få viga sig i Svenska kyrkan?

Egentligen är det enda ni behöver två vittnen, en hindersprövning från Skatteverket, att en av er är medlem i Svenska kyrkan och en präst. Men oftast finns det fler önskemål och funderingar. Går du i giftastankar? Här hittar du allt för din vigsel. Hindersprövning, vigselsamtal, psalmer, musik, utlandsvigsel, hur går det till i kyrkan och mycket mera. LÄS MER svenskakyrkan.se/vigsel