Kyrka möter förskola och skola

Med utgångspunkt i barn och ungas behov av existentiell hälsa och andlig utveckling möts kyrka och skola på olika sätt i olika årskurser.

Med gemensam grund
I Sura-Ramnäs församling finns ett nära och väl utvecklat samarbete med förskolor och skolor i kommunen. Verksamheten baseras på Barnkonventionen och den gemensamma värdegrunden, den följer skollagen och skolans läroplan samt sker i enlighet med kyrkans uppdrag.

Lokal resurs för lokala behov
Tillsammans skapar vi möten, verksamheter och insatser både i kyrkor, skolor och på skolgårdar. Församlingen erbjuder också att PRAO-platser, APL-platser, att berätta om våra yrken och att finnas som stöd vid kriser. Målet med samarbetet är att bidra med kompetens för att stärka barn och ungas existentiella hälsa och ge möjlighet till andlig utveckling. Läs mer om projektet Spira här och aktuella verksamheter nedan. 

Barn 3-6 år

Julspel 
Inför julen bjuds förskolegrupper in till julspel för att uppleva den första julen i form av drama, sång, skoj och allvar. Vi avslutar med pepparkaksfika. 
Plats: Ramnäs kyrka, Virsbo kyrka och Källmoragården (Surahammar)
Tidsåtgång: ca 30 min

Barn 7-9 år

Luciaprojekt med årskurs F-6
Syfte: att få tillgång till sin röst genom att upptäcka den svenska sångskatten i allmänhet och advent/Lucia/julsånger/julpsalmer i synnerhet. Att förmedla Lucia som folklig och kyrklig tradition.
Utförande: sångövning 1g/v under nov-dec. Avslutas på Luciadagen med Luciahögtid i kyrkan.

Julängeln besöker årskurs 1 
Syfte: förmedla kyrklig högtid och centrala tankegångar i kristendomen
Utförande: dramatiserat besök i klassrum
Innehåll: på sin väg till julen behöver Julängeln någonstans att pausa och erbjuder besök i klassrummen hos årskurs 1. Julberättelsen upplevs utifrån det ängeln har i sina resväskor. Väskorna och ängelns resa, tillika uppdrag, kopplas till frågor om att vara på flykt, vänskap och ljus i tillvaron. 
Tidsåtgång: ca 30 min

Rastverksamhet med årskurs F-3
Syfte: att erbjuda eleverna aktiviteter och övningar som bidrar till att uttrycka egna känslor och tankar kring existentiella frågor. 
Utförande: ledarledda aktiviteter på skolgård. 
Innehåll: fysiska rörelseaktiviteter och ”Veckans fråga” utomhus på skolans raster.
Tidsåtgång: 20-40 minuter

Barn 10-12 år

Rastaktivitet med årskurs 4-6
Syfte: att erbjuda eleverna aktiviteter och övningar som bidrar till att uttrycka egna känslor och tankar kring existentiella frågor. 
Utförande: ledarledda aktiviteter på skolgård. 
Innehåll: fysiska rörelseaktiviteter och ”Veckans fråga” utomhus på skolans raster.
Tidsåtgång: 20-40 minuter

Riddarskola med årskurs 4
Syfte: att öva värdegrundsfrågor genom praktiska övningar och gemensam reflektion. 
Utförande: ledarledda träffar i klassrum. 
Innehåll: värdegrundsarbete utifrån temana vänskap, tålamod, tjänstvillighet och tacksamhet, ärlighet och trofasthet. 

Påsken i våra liv med årskurs 5
Syfte: förmedla kyrklig högtid och centrala tankegångar i kristendomen.
Utförande: dramatiserad stationsvandring i kyrkorum.
Innehåll: eleverna möter några personer ur påskens berättelse och får utifrån deras livssituation och berättelse reflektera kring existentiella frågor. 

Döden, livet och jag med årskurs 6
Syfte: förmedla kyrklig högtid och centrala tankegångar i kristendomen.
Utförande: klassbesök i församlingshem eller kyrkorum.
Innehåll: behandla frågor kring död, begravning, sorg och traditioner kring alla helgona/halloween. 

Unga 13-15 år

Rastaktivitet med årskurs 7-9
Syfte: att erbjuda eleverna möjlighet till samtal som bidrar till att uttrycka egna känslor och tankar kring existentiella frågor. 
Utförande: närvaro med fokus på samtal i uppehållsrum på lunchrast.
Innehåll: samtal och ”Veckans fråga”.

Kyrkopedagogik med årskurs 7
Syfte: att ge erfarenhet och relation till kulturarv och kristna förhållningssätt.
Utförande: kyrkopedagogiskt besök i kyrka.
Innehåll: gemensamt och individuellt utforskande av kyrkorummet med olika sinnen. 

Samtalsgrupp med årskurs 8
Syfte: att stärka den egna hälsan genom att utforska existentiella frågor och grundkänslor tillsammans med andra. 
Utförande: ledarledda gruppsamtal i halvklass. 
Innehåll: ett pass om identitet, gränssättning, nyfikenhet och trygghet. Samt ett pass om ilska, sorg och inre lugn. 

Livsval med årskurs 9
Syfte: att stärka identitet och motståndskraft inför livsval och förändringar. 
Utförande: ledarledd träff i helklass, förslagsvis utomhus. 
Innehåll: lekfulla övningar varvat med reflektion kring livsval och existentiella teman som är centrala i att stärka den egna identiteten.