Spira - Existentiell hälsa bland barn och unga

Spira är ett material om att arbeta pedagogiskt och diakonalt med att stärka ungas existentiella hälsa. Det visar på hur kyrkan i samverkan med skolan kan ge unga möjlighet att utforska sin identitet, andlighet och samhörighet med världen.

Satsning på Lärande och undervisning
Inom ramen för Svenska kyrkans nationella satning på Lärande och undervisning har ett projekt i Västerås stift varit ”Ungas livstolkning och existentiella hälsa”. Projektet har utvecklats utifrån behov och förutsättningar i Sura-Ramnäs församling och Surahammars kommun under åren 2021-2023 och har drivits av Nathalie Rundberg Holmström, diakon och Maria Jäder Tietäväinen, församlingspedagog i församlingen.

Existentiella behov som grund för samverkan
Arbetet har dels resulterat i ett pedagogiskt och diakonalt innehåll för hur kyrkan kan vara en resurs med kompetens i existentiella frågor inom ramen för skolans läroplaner. Tillsammans kan vi ge unga möjlighet att utforska existentiella frågor för att på så vis skapa förutsättningar för framtidstro och hopp. Syftet är att öka den existentiella hållbarheten hos barn och unga.

Arbetet har också resulterat i fördjupning av framgångsfaktorer för samverkan. När kyrka och skola arbetar tillsammans på ett systematiskt och strategiskt sätt ger det förutsättningar för bred räckvidd, tillvaratagande av kompetens och större likvärdighet i ungas livsvillkor när det gäller existentiell hälsa.

Ta del av Spira
En viktig del i projektet har varit att dokumentera arbetet för att kunna sprida och göra erfarenheterna tillgängliga för andra att lära av. Projektet har dokumenterats i boken Spira som finns att beställa i Västerås stifts webshop och kommer att finnas för nedladdning digitalt i Svenska kyrkans resursbank för lärande och undervisning inom kort. Det finns också möjlighet att boka in Nathalie och Maria för att höra mer om arbete kring strategisk samverkan och förslag på konkreta metoder för att arbeta med ungas existentiella frågor.

Att växa och spira
Bokens titel Spira kommer från bilden av det existentiella som en inre trädgård, där Gud har sått ett litet frö i oss som växer med hjälp av våra relationer och erfarenheter. Trädgården kan med rätt omsorg blomstra, den kan med bristande omsorg vissna och dö. Därför är det så viktigt med goda relationer, att ha möjlighet att få ställa sina viktiga frågor, att titta inåt och upptäcka det en själv upplever som meningsfullt. Genom att skapa tillfällen för barn och unga, mitt i deras vardag, där de får en chans att stanna upp och vattna sin inre trädgård, kan de växa och spira.