Foto: Johannes Frandsen/IKON

Begravning

I saknaden efter en död anhörig eller vän kan det även finnas tacksamhet över det liv som varit. Här kan du göra en förfrågan om bokning av begravning.

Om du behöver stöd i din sorg är du varmt välkommen att ringa församlingens präster eller diakoner via växeln 08-580 035 00.

Du kan alltid kontakta jourhavande präst för att få hjälp i din sorg, Ring 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst. Den som svarar är präst inom Svenska kyrkan, öppet alla dagar 21.00-06.00.

Kontakta församlingen

Det är viktigt att snart ta kontakt med den församling den avlidne tillhörde och anmäla dödsfallet och önskan om begravning. Detta kan man göra själv via Täby församlings reception eller få hjälp med hos en begravningsbyrå. Då kan man planera och boka datum för begravningsgudstjänsten tillsammans.

Gäller det Täby församling är du välkommen att kontakta bokningen, 08-580 035 05 eller 08-580035 50, eller använda nedanstående formulär.

Telefontider för bokning, se nedan.

Skatteverkets sidor med efterlevandeguiden

Skatteverket har sidor med praktisk och användbar information för dig som har mist en närstående.

Täby församling

Växel för vidarekoppling

Direkttelefon till bokning av dop, vigsel och begravning samt lokaluthyrning.
Telefontider bokning:
Mån-fre 09.00-12.00 samt 13.00-15.00.

E-post för kontakt med Täby församling
tabyforsamling@svenskakyrkan.se

Leveransadress Täby församling/Tibble kyrka
Attundavägen 3, 183 34 Täby
Postadress: Box 208 183 23 TÄBY

Organisationsnummer
252000-0460

Vill du boka begravning i någon av kyrkorna i Täby församling? Ring bokningen på telefon 08-580 035 00 (må-fr kl. 9-12 och 13-16), eller fyll i nedanstående formulär, så kontaktar vi dig.

Alla medlemmar i Svenska kyrkan har rätt till en begravningsgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning med präst, kyrkomusiker och kyrka. En sådan gudstjänst ingår i kyrkoavgiften. Den som inte är medlem har istället valfri begravningsceremoni.

Den som tillhör Svenska kyrkan och därmed betalar kyrkoavgift behöver inte betala för begravningsgudstjänsten enligt Svenska kyrkans ordning i hemförsamlingen eller i en annan församling. En sådan gudstjänst ingår i kyrkoavgiften.

Begravningsgudstjänsten i Svenska kyrkan fungerar som en ritual för avsked. Den kan bli en akt av kärlek till den avlidne. Där kan vi tacka för vad den döde givit oss. Vi kan be om förlåtelse för det som inte blev som vi hoppades i vår relation och be om försoning för det som brustit mellan oss. Prästen lyser frid över den avlidne och överlåter henne i Guds gemenskap och evig frid.

Vilka moment innehåller en begravningsgudstjänst?

Det här händer under en begravningsgudstjänst.

Mer fakta om begravningsgudstjänsten

Har du frågor kring begravningsgudstjänsten i kyrkan? Här finns fakta kring förberedelser, musik och annat som är bra att veta.

Tacksägelse

När en medlem i församlingen avlider sker en så kallad tacksägelse i kyrkan. Tacksägelsen innebär att namnen läses upp i kyrkan på de personer som nyligen avlidit, tänder ett ljus och ber en bön för de avlidna och deras anhöriga.

Omslaget till skriften Om begravning. Vallmoblommor på en äng.

Skriften Om begravning

Om begravning är en skrift som beskriver hur begravningar går till. Den finns på flera olika språk och innehåller information om bland annat gravplatser, ceremonier och aktuell lagstiftning.

Information inför borgerlig begravning, annan kristen eller religiös begravning

Information kring bokningar, sammankomster, teknisk utrustning och annat i samband med dessa begravningar.

Begravningsgudstjänst i Täby församling, momentens ordningsföljd

Klockringning
Samlingsord