Foto: Magnus Aronson/IKON

Dop

Varmt välkommen till dop. Här kan du välja bland lediga tider för dop och boka direkt.

Att få barn väcker förundran över livets under. Plötsligt är man ansvarig för ett nytt liv och många olika känslor kanske väcks: glädje och oro, bävan och stolthet. Sitt barn vill man förstås ge det bästa – det goda. Det är här dopet kommer in - början på något nytt.

Passa på att boka nu!

Välj gärna mellan tider i direktbokningen ovan. Vänligen observera att direktbokning på webben än så länge endast gäller Täby kyrka, och är under upparbetning. Samtliga tider finns ännu inte inlagda, utan fylls på efter hand. Önskas ett dop längre fram är det bästa att ta kontakt med bokningen (se telefontider nedan).

Många önskar dop i församlingens andra kyrkor: Gribbylunds kapell, Näsbyparks kyrka, S:t Olofs kyrka eller Tibble kyrka. Ring till bokningen på telefontiderna nedan eller skicka en förfrågan via formuläret nedan för personlig hjälp med bokning i samtliga kyrkor.

I alla kyrkor finns lokaler som kan bokas för dopfest eller dopkaffe. Bilder på lokalerna finns här>>

Direkttelefon till bokningen: 08-580 035 05
Telefontider:
Mån-fre 09.00-12.00 samt 13.00-15.00.
Eller mejla till: tabyforsamling@svenskakyrkan.se

Boka dop i någon av kyrkorna i Täby församling

Fyll i nedanstående formulär, så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Följ med Dina när hon ska ut på dopsafari! Här tar vi en titt in i Täby församlings olika kyrkor och kapell och lär oss om dopet.

Dinas dopsafari är en kort film för barn, deras vuxna och alla andra, där vi får följa handdockan Dina när hon upptäcker meningen med dopet och vad som händer när man döps.

Kontakt för bokning av dop under telefontiderna

Direkttelefon till bokningen: 08-580 035 05
Telefontider:
Mån-fre 09.00-12.00 samt 13.00-15.00.
tabyforsamling@svenskakyrkan.se

Lån av dopklänning
Kontakta församlingens bokning för bokning och frågor, tel. 08-580 035 05, öppettider som ovan.

Gud har gett oss dopet för att vi, hur vi än känner det, ska veta att vi tillhör Kristus och kan lita på hans ord.

Gud själv handlar i dopet och därför är det inte beroende av hur vuxna och mogna vi är. Barnen är vår framtid vår oro och vår glädje. Därför ber vi till Gud för våra barn. Låt dem får växa upp i trygghet, frihet och gemenskap med andra. Ge dem en styrka som bär också i livets svåra stunder. Som församling vill vi finnas vid din och din familjs sida i såväl vardag som vid livets stora högtider. Vare sig du är en aktiv kyrkobesökare eller inte är du alltid varmt välkommen till oss. Svenska kyrkan döper barn, men också unga och vuxna.

Om du är medlem i Täby församling får du en inbjudan att döpa ditt barn. Även du som inte tillhör Svenska kyrkan är naturligtvis välkommen att höra av dig.

Dop sker i alla kyrkor inom Täby församling.

Bra att veta om dopet:
· Lokal för dopkaffe på dagtid finns att låna i mån av plats.
· Dopklänning finns att låna. Dopklänningen hämtas samma vecka som barnet ska döpas och återlämnas i början av veckan därpå.
· Barnet får vid dopet ett dopbevis, en dopljusstake och ett dopljus. Dopbarnet får också ett hänge som senare kan tas med hem vid en dopfest.
· Dopet är en glädjehögtid. För att göra det extra festligt kan vi döpa två eller tre barn vid samma tillfälle.
· Ordet ”funt” är latin och betyder källa - vattenkälla.
· Dopet är alltid kostnadsfritt i Svenska kyrkan.

Jag är hos dig, min Gud, som barnet hos sin mamma. Jag är hos dig som fågeln i sitt bo. Jag är hos dig, min Gud. Jag är hos dig, min Gud, när natten börjar komma. Bli kvar hos mig, så har jag lugn och ro.

Sv ps 607

Vilka moment innehåller dopgudstjänsten?

Det här händer under en dopgudstjänst.

Mer fakta om dopgudstjänsten

Har du frågor kring dopgudstjänsten i kyrkan? Här finns fakta kring förberedelser, musik och annat som är bra att veta.

Dopklänningar

Låna gärna en dopklänning av Täby församling.

Dop som vuxen

Det är aldrig för sent att döpas, hur gammal man än är. Tankar, insikter och förändringar i livet kan ge ett närmande till tro och kyrkans budskap.

Två leksakståg med bokstäver på vagnarna som bildar namnen Samuel och Alva.

Namngivning

Får man sitt namn genom dopet? Nej, men genom historien har det funnits en koppling mellan namnet och dopet.