En finsk kyrkohandbok och två psalmböcker ligger på kanten av ett altare.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Finskspråkigt

Finskspråkig information om gudstjänster i Täby församling och medlemskap i Svenska kyrkan.

Finsk samtalsgrupp - Elä täysillä

En samtalsgrupp för finskalande träffas en måndag i månaden. Träffarna äger rum i Tibble kyrkas Studierum kl. 11.

Träffar våren 2024: 5/2, 11/3, 8/4, 6/5, 3/6

Kuulutko kirkkoon?

Oletko varma että kuulut kirkkoon? Monille ruotsinsuomalasille tulee järkytyksenä kun omainen kuolee ja pappia varatessa ilmoitetaan että henkilö ei kuulunutkaan kirkkoon.
Syitä voi olla monia miksi ruotsinsuomalainen ei kuulu kirkkoon. Toiset ottavat päätöksen esim. uskonnollisista, ekonomisista tai henkilökohtaisista syistä . Moni ruotsinsuomalainen kuitenkin luulee kuuluvansa kirkkoon, mutta näin ei aina ole asia. Siksipä kehotankin sinua ottamaan selvää tästä asiasta joko katsomalla veroilmoituksesta tai ottamalla yhteyttä seurakuntaan. En usko että taivaan porteilla jäsenkirjoja kysellään, mutta omaisille voi hautajaislasku olla raskas ekonominen taakka. (tällä hetkellä hautausmaksu on 15 000 kr). Soita puhelinnumeroon 08-580 035 00, ja tarkista asia.

Tillhör du Svenska kyrkan?

Är du säker på att du tillhör Svenska kyrkan? Många sverigefinländare i Täby får en obehaglig överraskning när anhöriga dör och de vid kontakten med kyrkan får reda på att den avlidne inte tillhörde Svenska kyrkan. (Kostnaden för en begravning blir då 15 000 kr).
Varför Sverigefinländare inte tillhör kyrkan kan bero på många olika anledningar, men tyvärr finns det många som tror att de tillhör kyrkan, men inte gör det. Därför uppmanar jag dig att ta reda på detta. Informationen finns i din skattedeklaration. Om du är osäker om saken, kan du ringa till församlingen och fråga. Ring 08-580 035 00.