Vitt och grönt bårtäcke med broderade löv, det är svept över en kista som står i ett kapell, runt omkring syns blomarrangemang och stearinljus.
Foto: Svenska kyrkan Tidaholm

Inför begravningen

Bra att veta inför begravningen.

Hur går det till när någon dör?

Anmälan om begravning kan ske genom begravningsbyrå, som kan hjälpa till med allt praktiskt runt en begravning. Om begravningsbyrå inte anlitas är det viktigt att snarast ta kontakt med pastorsexpeditionen (ring 0502-197 70) och anmäla dödsfallet och önskan om begravning.

För den som är medlem i Svenska kyrkan är kyrkorum, präst, kyrkomusiker, vaktmästare och i de fall det finns bärare, kostnadsfritt. Bårtäcke finns att låna vid begravningsgudstjänst. Finns det önskemål om solist eller instrumentalist kostar det dock extra.

Dödsboet, alltså de närmast sörjande, är ansvarigt för kostnader som rör kista, svepning, kistdekoration och så vidare.

En kista står framför altaret i Tidaholms kyrka, med ett vitt bårtäcke och en blå, vit och silvrig bård ovanpå.

Bårtäcke

I Svenska kyrkan Tidaholm finns ett vackert bårtäcke som kan användas vid begravningsgudstjänster. Bårtäcket används som alternativ till kistdekorationer med blommor.

Frågor och svar

Det vanligaste är att dödsboet, alltså de närmast anhöriga, anlitar en begravningsbyrå som vidarebefordrar all väsentlig information till församlingen/pastoratet.

Om detta inte är fallet är det viktigt att snarast ta kontakt med den församling som den avlidne tillhörde och anmäla dödsfallet och önskan om begravning.

En söndag efter dödsfallet sker tacksägelse i kyrkan för den som har varit medlem i Svenska kyrkan. Då läses den avlidnes namn upp i gudstjänsten, kyrkans klockor ringer och församlingen ber för den avlidne.

En begravningsbyrå kan hjälpa till med allt praktiskt runt en begravning, men det är alltid de anhöriga som bestämmer vem som ska göra vad. Delaktighet är många gånger betydelsefullt i sorgearbetet.

Kyrkorum, präst, kyrkomusiker, vaktmästare och i de fall det finns bärare är kostnadsfritt för den som är medlem i Svenska kyrkan. Om det önskas ha med en solist eller instrumentalist kostar det dock extra.

I kistgravar begravs stoft som inte har kremerats och man reser en gravsten.

I urngravar, askgravar och minneslunder begravs stoft som har kremerats. Skillnaden mellan dessa är att urngraven är har en gravsten och stoftet i askgraven är utmärkt med en namnplatta.

Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för skötseln i askgravplatsen. Minneslunden är helt anonym.

Ett bårtäcke är ett täcke som läggs över kistan och används som alternativ till kistdekorationer med blommor.

Att använda bårtäcke är en gammal sed och kräver inte någon dyrbar kista eller dyra blomsterdekorationer.

Bårtäcket är främst lämpat för begravningsgudstjänster med efterföljande kremation. Vid jordbegravning tas bårtäcket av innan kistan bäres ut till graven.

Begravningsbyrån kan ombesörja begravning för icke tillhörig, så kallad borgerlig begravning.

Om de anhöriga ändå önskar att begravningen ska hållas i Svenska kyrkans ordning kan det vara möjligt. Det är kyrkoherden i församlingen som beslutar om det. I sådana fall tas en kostnad ut enligt en fastställd taxa.

Det är alltid viktigt att respektera den dödes önskningar. En minnesgudstjänst kan då vara ett alternativ.

Alla som bor i Sverige betalar en begravningsavgift som ger rätt till gravsättning på allmän begravningsplats.

Det gör dödsboet.

Ibland kan det vara svårt att komma överens om praktiska frågor, det är tråkigt för alla inblandade. För att begravningen ska bli ett så fint minne som möjligt vill Svenska kyrkan råda till att man går varandra till mötes. Bjud gärna in präst eller begravningsentreprenör så tidigt som möjligt.

En kvinnlig diakon och en man sitter inomhus och samtalar.

Kontakt med präst eller diakon

Om du mist en närstående och önskar prata med någon.

Omslaget till skriften Om begravning. Vallmoblommor på en äng.

Skriften Om begravning

Om begravning är en skrift som beskriver hur begravningar går till. Den finns på flera olika språk och innehåller information om bland annat gravplatser, ceremonier och aktuell lagstiftning.

En ängel i sten ligger på mage på en gravsten, på gravstenen syns inristade fåglar och streck i guld.

Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen har hand om det som rör kyrkogården och begravningsverksamheten. Svenska kyrkan Tidaholm har 21 begravningsplatser.