Utsikt över Gamla torget i Tidaholm och husen som omger torget, bild tagen uppifrån.

Tidaholm- en plats för görglädje*

*Görglädje [jö:rglä:dje] är vårt eget ord och beskriver den anda/gnista som finns här. Det är vår görglädje som gör att vi fortsätter utveckla platsen, oss själva och våra företag.

I Tidaholm älskar vi att göra. Här finns en oanad skaparlust och vilja att skapa, tillsammans och på egen hand. Skaparglädjen speglas i allt från nya innovationer och företag, de många aktiviteter som arrangeras i staden och på landsbygden, till våra hobbys på hemmaplan. Vi förverkligar det vi tror på och låter inget begränsa oss. Kanske har vi görglädjen och beslutsamheten i vårt DNA, från förfäder som med mod och driftighet hittade helt nya sätt att leva här. Och kanske är vårt arv förklaringen till att det var just här som Sveriges fordonsindustri föddes.

Inspirationen till att göra hittar vi i människorna som bor och verkar här. De som hjälper oss framåt, hejar på och gläds åt varandras framgångar. Vi hämtar den också i den händelserika natur som omger oss, som ger oss adrenalin, avkoppling, upptäckter och upplevelser att minnas. På höjderna, sjöarna och vid forssträckorna fylls vi av energi och kraft att fortsätta göra och utveckla.

Tidaholm är en liten plats till ytan, men så mycket större än sina gränser. Här bubblar det av engagemang, skaparglädje och kreativitet året om.  För Tidaholmarna är riktiga doers som enträget arbetar och ser till att förverkliga idéer, då som nu, stora som små. Faktum är att det arrangeras omkring 700 aktiviteter varje år, allt från Konstnatten, och motorlördag med cruising till cykeltävlingar och Kräftans dag. Kyrkan är medarrangör vid många aktiviteter t.ex. drive in-vigsel vid cruisingen, nationaldagen med mångkulturkalas och Öka farta loppet.

Inte konstigt att det är så lätt att trivas i Tidaholm.

Inom Tidaholms kommun finns 24 kyrkor och kapell. Alla våra socknar firar regelbundet gudsjänster och det erbjuds olika verksamhet för barn och vuxna i Ekedalen, Fröjered, Valstad, Varv och Tidaholm.

Evenemangskalendern

Vill du se mer av de mer än 700 arrangemang som anordnas, kolla in evenemangskalendern och via #görtidaholm i dina sociala mediekanaler.

Till Evenemangskalendern