BÅRTÄCKE med olika BAND anpassade för Klövedals, Stenkyrkas, Skärhamns och Vallas speciella kyrkorum.
Det går givetvis bra att använda vilket band man vill i de olika kyrkorna.
BÅRTÄCKET
Bårtäcket består av strukturvävt bomullstyg. Hela ovan-tyget är vävt i ett enda stycke, som mäter 210x360 cm och har alltså inga sammanfogade sömmar bara broderier.
När kistan är inbäddad i bårtäckets mjuka tyg går associationerna till Jesu omfattande kärlek. I gudomlig barmhärtighet är vi bildligt omfamnade av hans klädnad, som var vävd i ett tygstycke utan sömmar. En sinnrikt skicklig vävkunskap, som uppenbarligen soldaterna för över 2000 år sedan också uppskattade precis som avancerad vävkonst fascinerar textilt intresserade idag.
I Johannesevangeliet kap. 19:23,24: läser vi om Jesu klädnad: ”Soldaterna som hade korsfäst Jesus tog hans kläder och delade upp dem i fyra delar, en på varje soldat. De tog också långskjortan, men den hade inga sömmar utan var vävd i ett enda stycke. De sade därför till varandra: ”Vi skär inte sönder den utan kastar lott om vem skall ha den.”De redan då, över 1000 år, nu alltså 3000 år gamla orden i Psaltararen skulle uppfyllas: Ps.22:19: ”De delade upp mina kläder mellan sig och kastade lott om min klädnad.”
Bårtäckets ovantyg har ett mellanlager av tunn vadd. Täcket är fodrat med bomullstyg, som bildar bård runt om och är hand- quiltat med en symbolmättad mönstring.
Gyllene stjärnor finns inqviltade. Betlehems stjärna tändes ovanför det enkla stallet i och med att Jesus föddes. Det är världshistoriens största under för oss kristna, att Jesus Kristus, född av Fadern före all tid, föddes av modern Maria in till oss på jorden och vår tideräkning börjar. Alla har vi ett personnummer som rymmer en gudomlig kod, nämligen den som mäter avståndet mellan Kristi födelse och vår egen! Så bär vi alla med oss vårt gudomliga ursprung och mål, sammanfogade som en syskonskara i den världsvida kristna kyrkans gemenskap. Vi ingår i ett större sammanhang än livssekunderna här och nu.
Karlavagnens stjärnor finns i täcket som tack-tecken till himmelens och jordens Skapare.
När bårtäcket omsluter kistan blir hörnen dominanta. Här finns alm-blad broderade med bladnerv i guldtråd. I Kristen symbolik står Almen för resning och den vittförgrenade kronan symboliserar styrka och kraft som Den Heliga Skriften, Bibeln, skänker den troende . Gröna blad-löv- står för hopp, återuppståndelse och pånyttfödelse!
( Uppgifterna är hämtade från: J.C.Coopers bok ”Symboler”)
Almfröet liknar till sin form ett öga. Broderade frön påminner oss om ett inre slumrande liv. Fröet nedbäddat i den mörka myllan gror, får rötter och en ny planta kan växa upp i ljuset och bilda blad och sätta många nya frön. Med fröets ”öga”, kan vi blicka bortom, reflektera över osynliga strukturer med utsikter att finna det Sanna Ljuset!
I en påskpsalm diktar den norske psalmförfattaren Svein Ellingsen i Nos196, 5:
”Doeden må vike foer Gudsrikets krefter!/ Livet er gjemt i et jord-dekket froe./ Se, i oppstandelsens tegn skal vi leve./ Se, i oppstandelsens lys skal vi doe”.
Längst ut på hörnen är hjärtan broderade. En hjärtform tecknad ur jordisk synvinkel symboliserar människan, som lämnar jordelivet och som möts av det välkomnande gudomliga hjärtat broderat omvänt - ur ett himmelskt perspektiv. Dessa sammanfogade hjärtan har formats med en linje i en oskiljbar förening, som bildar en ”evig rörelse”... Trosbekännelsens ord blir synliga: ”...Vi tror på syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv”. Tretalet upprepas: Fader, Son och Ande – här är tretalet sammanflätat i Tron-Hoppet-Kärleken.
Grundbårtäcket flyttas mellan de fyra kyrkorna. Varje kyrka har sitt speciella band, som lägges på täckets mitt i kistans längd.