Vit dopdräkt i bomull

Låna en dopdräkt

Om du inte har en egen dopdräkt kan du låna en av Svenska kyrkan Tjörn.

Det finns flera dopdräkter som Svenska kyrkan Tjörn lånar ut (mot tvättkostnad) om man inte har en egen dräkt. Hör av dig till pastorsexpeditionen om du vill veta mer:

tjornspastorat@svenskakyrkan.se

Vad är en dopdräkt?

Dopdräkt är ett plagg som spädbarn bär vid dop (som ibland kallas dopklänning). Dopdräkter går ofta i arv i familjen. Den vita färgen symboliserar renhet. Vitt är också kyrkans festfärg. Vid barndop är barnets dopklänning stor, lång och vid. Det är en symbol för att barnet kan växa i sin tro.

Till dopdräkten kan du också välja att ha ett sidenband i någon valfri färg.

Det är inte nödvändigt att ha en dopdräkt vid dopet.

Våra dopdräkter

En dräkt i tunt bomullstyg. Från mitten av 50-talet. Passar ett litet barn (storlek50-60).

Dopdräkt Skärhamn
Foto: Carina Etander RImborg

Dopdräkt i spets. Större storlek, 60-80.

Dopdräkt Skärhamn
Foto: Carina Etander Rimborg

Nysydd dopdräkt i bomull. Med rosa eller blått band om man vill. Det finns också en kofta till.

Dopdräkt Klövedal
Dopklänning från Klövedal. Med kofta. Foto: Carina Etander Rimborg

Dopdräkt i kraftig bomull med lång ärm. Knappar i ryggen. Hällor för att sätta i färgat band om man vill. (Blått band finns).

Dopdräkt i kraftig bomull, lång ärm
Dopdräkt med lång ärm. Bomull. Foto: Carina Etander Rimborg

I Valla kyrka finns två dopdräkter i bomull. Med rosa eller blått band om man vill.

Dopdräkter i Valla kyrka.