En kvinnlig diakon sitter och samtalar med en en ung tjej.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Samtal och stöd

Oavsett vem du är, vill Svenska kyrkan finnas här för dig när du behöver stöd.

Kontakta pastorsexpeditionen

Öppettider:
Måndag-torsdag 9-12 och 13-16

E-post: tjorn.pastorat@svenskakyrkan.se

Besöksadress: Skärhamns torg, Hamngatan 17

Postdress: Hamngatan 17, 471 32 Skärhamn

Hålla handen

Stöd och hjälp för barn och unga

För barn och unga som behöver stöd och hjälp har Svenska kyrkan Livbojen stödgrupper i samarbete med Tjörns kommun.

Porträttbild på en tårögt leende kvinna i en kyrka.

Stöd i sorgen

I kyrkan finns plats för sorg, och stöd för dig som lever vidare. Dela sorgen med någon som lyssnar och förstår. I en sorgegrupp eller i enskilt samtal med präst eller diakon. Vi finns här för dig!

Sommarklädda personer tittar på kläder i ett ställ

S:t Mary Tjörn

Välkommen till S:t Mary second hand och café! Kom in och prata en stund, hjälp till som ideell eller arbetsträna. Du hittar oss på Hamngatan 58 i Skärhamn.

En kvinna bär på en säck med blomjord.

Vidare med Mary

Svenska kyrkan Tjörn har tillsammans med fem andra pastorat i Göteborgs stift fått pengar för att driva projektet ”Vidare med Mary”. Projektet medfinansieras av Europeiska socialfonden (ESF) och syftar till att ge fler människor möjlighet till arbetsträning.

Flera fyllda matkassar.

Sök bidrag från vår diakonikassa

Ibland är det svårt att få pengarna att räcka till. Utgifterna är högre än på länge och det kan vara svårt för många. Svenska Kyrkan Tjörn har en diakonikassa där man har möjlighet att söka bidrag vid enstaka tillfällen.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Kyrkans sociala arbete

Diakonin är kyrkans uppdrag att visa omsorg om medmänniskan och skapelsen. Ibland kallas diakonin också för kyrkans sociala arbete.

Inom kyrkan finns det personer som är utbildade för att arbeta med diakoni, de kallas för diakoner. Du känner igen diakonen på den gröna skjortan med den vita lilla kragen. Men att visa omsorg är ett gemensamt ansvar för alla i församlingen.

Diakoner kan ge praktiskt stöd

Går du igenom en tuff period? Funderar du över personliga relationer, livets mening, tron eller något annat? Det kan hjälpa att prata med någon för att få ordning på tankarna. Boka ett samtal med en diakon, de har tystnadsplikt och de för inte journal över samtalet.

En diakon är också en medvandrare i livet. Kyrkans diakoner kan till exempel hjälpa dig som vill ha stöttning i möten med kommunen eller myndigheter.

Du är välkommen, oavsett vem du är

Du är välkommen till kyrkans diakoni. Du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan. Det kostar inget att få hjälp av en diakon eller någon annan medarbetare från Svenska kyrkan på Tjörn.

Kontakta en diakon eller präst

Diakonsmycke

Diakoner