Bårtäcke

Vid begravning i någon av församlingens kyrkor finns ett vackert bårtäcke att tillgå.

Ett bårtäcke är en vacker textil som läggs på kistan under begravningsakten i stället för en dyrbar kista eller blomsteruppsättning. Endast handbuketter vid avsked får läggas på bårtäcket. Blomsterarrangemang och levande ljus placeras brevid kistan i ställ och hållare som är avsedda för detta.

Församlingens bårtäcke lånas ut utan kostnad vid begravningar i någon av församlingens kyrkor. Bårtäcket bokas via begravningsbyrån eller direkt hos församlingsexpeditionen.

Bårtäcket

Färgerna i bårtäcket är hämtat från kyrkans färger, brunt, tegelrött, aning grönt och mycket blått. Brunt som jord, lite växter, grönt som gräset och blått som himmel. Bandet är även det lite mörkare blått som skall visa det ljusa blåa genom hål som karelskspets ger.

Båda kyrkorna, Torlanda och Björlanda är byggda väldigt tidigt (1100-1200 talen) men renoverats några gånger under årens gång. Från början fanns det inte värme, inte heller fönster i kyrkorna och efter alla renoveringar överkalkades de gamla väggmålningarna även kallad murarmålningar över och ersattes med nya.
Allt eftersom de gamla stenlagda kyrktaken började byggas med brädor, kring 1700-telet blev det också en möjlighet att måla taken som fick tjäna som målarduk. Oljemålningarna möjliggjorde ett nytt dekorationssätt, det även med lite hjälp av politiken då Gustav XI gjorde att målare blev fria från att tjäna adeln.

Färgen bestod av linolja, blandat med olika färgpiggment som till exempel jord och olika mineraler samt några syntetiska. Exempel på färgpiggment kan kallas "berlinerblått" som sedan kallades "ostindiskt blådt" och idag kallas för indigo. Under 1800-talen fick färgarna, ofta deras egna lärlingar mala färgstängerna till pulver innan de kunde blandas med linoljan.

Bårtäcket till Torlanda/Björlanda/ Amhult är vävt 2020, av Birgitta Blad-Karlsson och Maarit Krans. Ebba Erlandsson har varit till god hjälp när det gäller måtten och användning av bärtäcket. Bärtäcket är vävt i två bredd, det vill säga den dubbla längden för att sedan kunna sys ihop till ett. Total tid till bårtäcket är 132 timmar varav vävning 93 timmar. Storleken är 3,40 x 2,40 m. Blå bandet och de bruna så kallade servetter tillkommer.

Församlingsexpeditionen

031-731 90 00

Måndag till fredag, 9.30-12.00

torslanda-bjorlanda.forsamling@svenskakyrkan.se